Awesome Followers

4 November 2014

Dinner with Alang yang sunyi

Petang semalam lepas balik kerja,beliau ajak pergi rumah mak sedara beliau yang kita orang panggil Alang sebab nak jumpa Ciloy,anak Alang tu. Dalam banyak-banyak mak sedara beliau,aku paling lah rapat dengan Alang ni. Boleh dikatakan dalam seminggu tu 4,5 kali jugak aku bertandang ke rumah dia. Alang tak ada anak perempuan yang duduk dengan dia. Cucu pun jauh-jauh. Dengan Sunan je dia menumpang kasih. Lebih kurang macam tu. Kalau datang rumah Alang,memang tekak kering lah berborak. Dua-dua suka bercakap. Tapi kalau Alang dah start bercakap,sangat lah susah kau nak celah masuk. Macam super bike yang dibawa laju tak bagi orang mencelah tu. Gitu. Tapi aku ok je. Orang tua,biasa lah. Kita yang muda ni layankan aje lah. 

Masa kami sampai,Alang tengah semai anak cili. Sunan bila nampak wan sedaranya tu,mengelinjang lah dia. Dah lama juga tak jenguk Alang. Ada lah dalam 3 minggu macam tu. Beliau selalu balik kerja dah malam atau maghrib. So tak ada masa nak pergi. Takkan nak bertandang malam-malam pulak kan. Rumah Alang sunyi je semalam. Ciloy dah kerja luar. Sebelum ni Ciloy memang korbankan hari-hari dia untuk temankan Alang. Ye lah,orang tua,perempuan,sorang-sorang. Abang Ciloy ada lah sorang yang duduk sekali tapi kerja balik tak menentu. So kalau ada Ciloy,ada lah kawan lawan bercakap. Tak ada lah alang sunyi sangat.

Semalam tiba-tiba Alang kata dia sunyi sangat. Tak pernah-pernah Alang mengadu macam tu kat aku and beliau. Maybe sebab Ciloy dah tak ada. Alang kata hati dia sayu sedih je. Kesian pulak aku dengan beliau dengar. Tapi nak diapakan kan? Masa kami nak balik sebab dah nak maghrib,Alang macam lap mata dia. Lepas tu aku nampak mata dia berair. Aku pun ngadu lah kat beliau. Terus beliau plan nak ajak Alang keluar malam tadi sekali dengan mak. Ok lah,mari lah kita.

Pergi rumah mak,suruh mak siap-siap and kami ambil pukul 8. Tapi macam biasalah. Kalau dah namanya melayu. Hahaha. Pukul 8.15 jugak baru tercongok depan rumah mak. Ambil mak,terus pecut pi rumah Alang. Terkejut lah orang tua tu bila beliau ajak keluar. Tetiba je kan. Macam lipas kudung dia bersiap. So plan nak dinner je. Beliau ajak dinner kat tempat yang murah + sedap kat Assam Jawa tu. Baik lah. Layan kan ajelah tekak beliau and mak. Sunan tidur je semalam sebab mengamuk bebel-bebel mengantuk bila beliau kejutkan. Letak dia dalam stroller and boleh makan dengan aman kononnya. Tapi tak sampai 10 suap,terbangun siap meraung sebab terkejut dengan bunyi lori. Cepat-cepat angkat dia sebab orang keliling dah jeling-jeling.

Sunan ni jenis tak boleh tengok orang makan. Mengunyah je mulut tu. Ce bagi makanan dia yang aku buatkan. Hapah makannya. Diluah disembur balik. Pasrah je mak kau ni nak. Kalau bagi biskut baby,memang dia makan sikit lepas tu campak. Tapi bila bagi chipsmore,eh,sekejap dah habis. Demand sangat dia. Kang kalau aku bagi makan chipsmore banyak sangat,mula lah ada mak-mak kata aku tak sayang anak. Hahaha. Dah tu,acane? Ce cerita dekat aku ni sikit. So nak kasi dia peralit and tak tarik-tarik makanan atas meja,aku letakkan dia dalam stroller and bagi dia salad. Setel. Kau nak buat sampah ke hape,dipersilakan. Selalunya dia akan kemam and ludah keluar. Dia macam tahu kalau dia telan,tercekik. Good boy. Hahaha. Memang senang ya amat dengan dia. Alhamdulillah sangat.

mat salad
Lepas makan,terus lah balik. Sunan pun dah lelap balik and mata aku pun macam kena gam dah. Hantar Alang balik dengan perasaan yang macam-macam.

Episode sunyi Alang bermula kembali.

No comments: