Awesome Followers

10 November 2014

Day 4 : Buku Kegemaran Anda

Aku suka membaca tapi dari tenet je lah sekarang ni yang mampu. Hahaha. Tapi kalau aku membaca buku yang real or novel,maknanya buku tu best. Sebab aku bukan jenis yang suka baca novel main sebat je asalkan novel. Oh,not so me okay. Jenis aku kalau nak baca novel,memang aku akan belek first page and last page dulu. Then sinopsis kat belakang tu. Kalau rasa macam menarik,aku keep on reading. Tapi mengkala tak best even dah separuh jalan,aku skip sampai lapanblas muka surat or aku humban je jejauh sampai aku tak nampak bayang dia. Kang kalau aku nampak,aku nak baca balik. Buang masa dah kat situ.

Aku start baca novel masa sekolah rendah. First novel is Balak Blues by Ahadiat Akashah. Terus melekap mata kat situ. Aku pernah cerita pasal novel ni kat entry sebelum ni. Pasal seorang remaja lelaki yang terpaksa ikut mak bapak dia pindah ke country house then terjumpa seorang perempuan yang selalu main buai kat bawah pokok depan rumah setiap kali pemuda ni lalu. Rupa-rupanya perempuan tu dah mati long time ago sebab cinta dia dengan jejaka pilihan ditentang bapak perempuan tu. Ada sikit creepy tapi memang best gile okay. Sampai sekarang aku dok cari novel tu. Nakkkkkk......


Aku suka baca Chicken Soup for the Soul. Tak kisah lah yang teenage soul ke hapa. Asalkan soul,aku suka. Bukan yang Sol..Sol..Sol.. tu okay. Itu Johan je layan. Haha. Buku ni pasal kehidupan. Cerita berkisar hidup orang-orang yang menyumbang cerita dalam ni. Ada yang boleh buat pengajaran. Ada yang boleh air mata menitik lelaju. Ada yang boleh buat kita gelak tahap babun. Semua pun ada. Thats why aku suka sangat baca buku ni. Tak jemu. Banyak cerita dalam dia. So kalau rasa tak suka cerita si A ni,boleh skip cerita si B. Senang je. Plot lain-lain ye dok.


The most favorite book ever is koleksi Laksamana Sunan by Ramli Awang Murshid. Ya Rabbi,memang aku addict sangat dengan novel-novel ni. Sunan/Saifuddin tu mampu buat kita jadi riiiiiiiiiiiiiiiiiiinduuuuuuuuuuuuuu sangat dekat dia. Then jatuh cinta. Eh,dulu boleh lah masa bujang nak jatuh cinta bagai. Ni dah kawen,kenot kenot. Gile lah penangan dia ni. Selalu rasa macam dia tu memang wujud,ada je dekat dunia ni. Lepas tu berangan. Hahaha. Lepas tu lagi,bukak tenet and search pasal benda-benda yang pernah diceritakan oleh abang RAM dalam novel tu macam Tanah Rencong,Manggala,Kampung Punggor sampai lah ke bangsa Polips pun aku search. Bila terjumpa tu,mula lah tersengih-sengih. And sebab tu jugak nama anak aku Sunan Andika. Nama anak-beranak tu aku kaut,senang. Hahaha.



Tapi sebenarnya banyak je lagi buku kegemaran aku macam Mastika,Enid Blyton,Harry Potter. Aku taknak lah senaraikan berjela sebab nanti orang kata aku poyo pulak nak menunjuk aku rajin membaca. 

Mohon lempang. 

No comments: