Awesome Followers

19 December 2011

~~ Rumusan Abah di pagi hari ~~

Masa : Pagi nak pergi kerja
Tempat : Dalam kereta tengah melalui JPJ
Pelakon : aku,abah ( Kamarudin )


An nyong ha seyo...!!!


Morning world.. Terasa amat segar selepas cuti panjang. So,minggu bekerja dah mula. Macam biasa,abah akan hantar aku pepagi pergi kerja. Pukul 7.30 aku dah keluar rumah memandangkan aku punya masa berjuang start pukul 8 pagi. Awal ke? Tak kannn..


Pagi-pagi aku wajib akan lalu depan JPJ and Pusat Serenti Karak. Hari ni aku tertarik hati nak berborak dengan abah pasal Pusat Serenti. Oh,nama baru die PUSPEN. Aku pun tak tahu dia stand for what. Maybe Pusat Pemulihan kot. Boleh jadi ke?


So,tercetuslah dialog ni antara aku dengan abah. Jom..


Aku : Abah tanya siape pasal band untuk kahwin nanti?
Abah : Adik sedara abah,anak Aki Meli ( Aku iyekan je even tak berapa nak kenal )
Aku : Berapa lah upah?
Abah : Satu kepala rm25. Tapi boleh ambil dalam 8-10 orang je.
Aku : Dorang buat ape lah dengan duit tu? * buat muke bodoh *
Abah : Lah.. Gune untuk belanja dorang lah. Ingat sikit ke?
Aku : ( Blurr.. ) Kenape eh?
Abah : Dorang duduk dalam tu bukan ade gaji. Sebab tu dorang buat pancaragam,tanam sayur. Awak tau,kerajaan habis berjuta ringgit untuk belanja dorang. Kalau tak,mana dorang nak dapat sumber kewangan?
Aku : Means??
Abah : Orang kerja swasta cam awak,pencen cam abah,kebanyakan duit disalurkan dekat dorang. Sebab tu jangan senang-senang nak salahkan kerajaan kalau barang naik. Kite kena ingat fasal orang-orang tak bernasib baik macam dorang and yang duduk dalam penjara tu. Ubat dorang lagi nak memulihkan.. Kos lagi tu..


Memang panjang lebar hujahan abah. Orang emas,banyak pengetahuan yang die ade kannn.. Aku pun pandang luar tingkap,merenung balik kata-kata abah.


So,memang tak patut nak salahkan kerajaan. Banyak tanggungan yang dorang kena hadapi untuk membela nasib orang-orang yang tak bernasib baik yang duduk dalam pusat-pusat and penjara-penjara. Mereka tak bergaji untuk tanggung hidup. Sebab tak ade kerja. Ubat,makanan,pakaian,semue disediakan. 


Maybe berjuta peruntukan untuk pusat serenti dan penjara. Kalau 1 pusat peruntukan beratus ribu,bayangkan untuk satu negeri yang ade 7-8 pusat serenti. Or penjara..


Tema nye kat sini,jangan nak selalu fikirkan kesengsaraan kite kalau harga barang naik ke ape. Fikir kesengsaraan mereka yang tak bernasib baik kat dalam tu. Kesian kan..?


Maybe korang akan salahkan mereka selepas membace entry ni. Tapi bayangkan kalau sanak-saudara korang yang ade dalam tu. Or maybe korang sendiri yang ade kat tempat dorang. Same je kan.. 


Sorry kalau ade yang tersentap tapi ini yang berlaku. Renung-renungkan. Chill yaww..


Much love and respect!


#HugsLove
~~ aku darah anak malaysia ~~

No comments: