Awesome Followers

6 December 2011

~~ belajar buat sushi : 1st time okay.. ~~

An nyong ha seyo..!!!


Semalam aku belajar nak buat sushi. Sekali package dengan amali. Aku tengok dari internet. Nampak macam senang. Bila dah buat sendiri,humang aih.. Kelam kabut.. Balik je dari kerja semalam,aku terus usha barang-barang nak buat. Jom explore..


Sushi cara fara 
Bahan-bahan :
1. barang yang wajib ada,beras jepun untuk buat sushi. Atau bahasa saintifik,pearl rice.

ni rupe beras tu. Aku tak sempat nak snap pic malam tadi so aku download je..


2. Cuka
3. Gula
4. Garam
5. Isi ketam yang panjang-panjang tu


6. Timun
7. Seawed


Langkah-langkah menuju destinasi :


1. Basuh beras kasi bersih. Sukat isi kandungan air. Kalau aku,tengok banyak mane jari aku tenggelam. Hahahaha.. Petua orang lama-lama kott.


2. Masakkan beras tu. Seeloknya guna rice cooker untuk mengelakkan hangus. Semalam aku terpaksa guna stove sebab ibu tengah guna rice cooker. So,agak hangus nasi aku tu. Ngeee...


3. Isi ketam tu rebus dulu. Kasi hilang semua bakteria.


4. Potong timun cantik-cantik and panjang-panjang. Janji ada rupa panjang pun jadi lah.


5. Bila nasi dah masak,gaulkan dengan gula,garam and cuka. Gaul sampai sebati. Kalau tak sebati,korang yang mati nanti. Hahahaha...


6. Pastu biarkan sejuk. Dah sejuk,letak atas seawed yang sedia ada. Ops,sebelum tu letak mayonese dulu atas seawed tu.


7. Gulung nasi + seawed tu cantik-cantik menggunakan tikar sushi. Kalau tak ade tikar tu,guna plastik pun boleh. Asal boleh je.


8. Dah siap gulung-gulung,potong-potong pulak. Tadaaa,kan dah siap..


Nak tengok rupa sushi aku yang macam tak ade rupa tapi ade rasa tu tak? Jangan gelak sudah. Ni first time aku buat okay..


#HugsLove
~~ aku darah anak malaysia ~~

No comments: