Awesome Followers

14 October 2014

Sentimental Mama

Sejak ada anak,jiwa ai is sangat tisu. Sikit sikit nangis. Sikit sikit sentap. Sikit sikit makan dalam. Semua nak sikit sikit. Menyampah pulak rasa. Sampai kekadang laki aku geleng kepala je dengan aksi tak semenggah aku ni. Hengko bayangkan kalau anak tu taknak sikit dengan aku pun boleh buat merajuk mintak kena kaki. Tak faham aku dengan tahap saiko aku ni. Dengan anak pun nak merajuk. Baby pulak tu. Kalau anak dah gedabak besar panjang,mampu diterima akal lagi. Bertabahlah Sunan nanti ye.

Paling tak boleh blah kalau aku tengah nyanyi lagu Arjuna Beta atau Dengar ke Sunan. Ada part-part yang buat aku sebak and terus nangis sambil cium-cium Sunan sampai rimas budak tu dengan air mata aku. Macam mak cerita hindustan pulak gayanya. Adeh la. 

" Ngeri..tak terbayang mata..
bonda takkan ada sentiasa..
nanti moga kau tak lupa..
bonda memujukmu anakanda..............."

Part ni lah. Yang ni. Confirm berjejeh air mata keluar. Terasa sangat ke lubuk hati ai yang bersih ni. Pfftttt.. Ye lah,dok terbayang kalau aku tak ada nanti,macam mana dengan Sunan. Ah sudah,ke situ pulak lalutnya. Haaa..tak ke mental gini?

Sunan dah almost 6 months. Dah boleh pegang botol sendiri kau (anak orang lain 3 bulan dah boleh pegang sendiri). Gila berlagak mak kau ni. Kalau aku nak tolong pegangkan,dia macam tepis-tepis. Ok fine,mama turutkan lah katamu itu. Then lepas dah puan menyusu,dia main campak atau golekkan je botol tu ke mana-mana. Sabar je lah. Ni sikit lagi dah boleh jalan aku nak suruh dia lepas minum terus cuci sendiri. Dalam rumah ni tak ada bibik. Ngerti kamu??

Pesen baru dia kalau nak tidur,tutup muka dengan kain. Memang dari awal-awal dulu dah perati yang dia ni gila kain. Kau bagi la patung ke hape ke,tak nak. Dia nak kain. Buat main,buat tidur,buat golek-golek. KAIN! Kekadang dia suka kasi lemas dulu 2,3 saat then tarik lelaju *aku pantau kalau dia start main kain*. Kang mula tercungap-cungap and terus gelak sendiri. Pasrah aje aku ni. Pernah sampai beliau campak kain tu jejauh and tidur tanpa selimut pun. Tak mau dia lelap. Nak jugak kain kat tepi pipi and mata. So kalau nak tidur malam,biar dia lena betul-betul dengan kain tu baru tarik and letak tepi.


Sunan is someone yang attention seeker. Serius cakap. Kalau tak ada orang dengan dia,dia akan buat macam-macam cara supaya orang datang duduk dengan dia. Dia akan jolok tekak dengan jari sampai rasa nak muntah tu and buat bunyi kuat-kuat. Dia jerit macam nangis tu sampai aku yang kat dapur terkocoh-kocoh lah lari dapatkan dia. Bila sampai je,dia terus diam and sengih. Oh em geeee sangat. Paling tak boleh blah,dia akan meniarap paksa which is memang dia tak akan buat kalau aku atau beliau ada dengan dia. Bila dia meniarap tu kang,dia akan menjerit sakan mintak tolong dibalikkan. Hai la anak. Kalau datang perangai macam ni,memang tak boleh buat kerja. Mohon besar nanti tak jadi attention seeker lah ye hendaknya. Biar papa je. Eh!


Mak mertua aku cakap,Sunan ni kira senang dijaga. Alhamdulillah.. Memang banyak senang sebenarnya dari susah jaga dia. Ye lah,dia faham mama dia ni bekerja. Balik tentu penat. Kat ofis nak jaga dia. Kat rumah pun ye. Tapi apa pun,bersyukur sangat diberi hadiah syurga sewangi Sunan *nangis*.



No comments: