Awesome Followers

30 January 2012

~~Oh Sibebox ~~

An nyong ha seyo..!!!


After a week memerapkan diri di rumah,aku kembali bekerja. Cuti-cuti sudah habis der. Yearghhh..!!! So,entry permulaan hari ni tentang Sibebox.


Siapa Sibebox??
Dia rabbit aku. Ingat tak dulu aku pernah cerita yang aku ade beli rabbits dekat Pantai Remis,Kuala Selangor? Haa,dia lah tu. Salah seekor dari rabbits aku.


Sibebox ni jantan. Warna bulu dia hitam pekat. Ade sikit tanda putih dekat tengah-tengah dahi dia. Masa  first beli,dia second choice aku after Sibebex,rabbit yang putih tu.


Aku beli mereka kat tepi pantai Pantai Remis. Beliau yang belikan. Sebab aku cakap aku teringin nak bela rabbits. Padahal aku baru je nampak makcik jual rabbits kat situ. Geram tengok rabbits yang montel-montel yang ade dalam sangkar tu.


Keesokan hari nye aku bawak Sibebox and Sibebex balik Pahang. Jauh perjalanan yang dorang tempuh. Dari Kuala Selangor-Pahang bukan nye dekat sangat kan. Siap kena tempuh accident dekat Pasar Borong Selayang lagi. Eeeii,ngeri gile!


Sejak dorang ade duduk dengan aku,hari-hari hidup aku macam terisi. Ade je kerja yang aku nak buat. Potong rumput afalfa lah,cuci sangkar lah,bagi minum air lah,mandikan dorang lah. Memang mama yang bertanggungjawab kan? #TanganDiDadaMataKeAtas


Kakak aku sangat bencikan rabbits. Kalau dia balik,aku akan sakat dia dengan binatang ni. Menjerit melompat lah dia. Aku pun tak faham kenapa ade manusia yang sangat geli and takutkan binatang secomel dorang ni. Aku siap peluk cium lagi.


27 Januari 2012,makanan dorang dah habis. I mean,afalfa tu dah habis. Yang tinggal pallets je. Kedai apek cina yang jual makanan tu tutup. Maklumlah,Chinese New Year. Pallets ni dorang kurang sikit nak makan. So tengah hari hari berikutnye aku carikan pucuk keledek and daun kangkung untuk bagi dorang makan. Buat sementara waktu je.


Entah mana silapnye,Sibebox mula meragam. Perut dia penuh dengan tahi dia sendiri. Dia cirit birit! Sebelum ni pernah jugak dia alami sakit ni. Tapi dulu tak seteruk yang ni. Aku jadi sangat risau. Sibebox dah tak nak makan and minum. Dia diam je.


Telinga dia dah sejuk. Itu petanda! Aku balut dia dengan tual kecil. Aku tahu dia sejuk. Aku selimutkan dia elok-elok. Sepanjang malam aku berjaga. Tak mahu Sibebox tak ade depan mata. Aku tunggu dia sampai pagi.


Pagi tu dia beralih kedudukan. Dia baring betul-betul depan pintu sangkar. Sibebex teman dia di sisi. Aku tengok Sibebox tarik nafas. Kaki dia menegang. Pastu dia diam terus. Mata dia terbukak. So,aku tahu yang Sibebox dah tak ade.


Aku bungkus dia elok-elok dengan surat khabar. Tengah hari Ahad aku tanam dia dekat rumah makteh. Air mata tak payah nak cakap lah. Memang mengalir macam empangan pecah. Serius aku sedih sangat-sangat. Selama ni aku tatang macam anak sendiri tapi dia dah pergi. But aku kena terima lah kan?


Aku bagitahu beliau. Beliau tak salahkan aku seorang. Nasib baik aku ade tunang yang memahami. So beliau janji akan belikan yang lain sebagai peneman Sibebex nanti. Lega hati aku dengar.


Dear Sibebox,sorry sangat-sangat. But to have u with me for this couple week really made my days! Rest In Peace okay. Mmmuuaahhhh!


Sibebex (putih) & Sibebox (hitam)
#HugsLove
~ aku darah anak malaysia ~

No comments: