Awesome Followers

5 January 2012

~~ cerita kanak-kanak zaman dulu ~~

An nyong ha seyo..!!!


Masing-masing ada cerita kanak-kanak yang kamu semua suka tengok kan? Same as me. Ada lah dalam 2,3 cerita. So,entri petang ni aku nak listkan cerita yang aku suka + sinopsis dia yang aku tau serba sedikit :


Free Willy




Pelakon : Jason James Ritcher,Lori Petty,Michael Madsen,Jayne Atkinson,August Schellenberg


Ni cerita tentang ikan paus hitam putih @ paus pembunuh yang tinggal dekat taman tema air. Nama dia Willy. 


Paus ni memang besar tapi yang kagum dia boleh duduk dalam swimming pool yang besar sikit dari badan dia. 


Dalam masa yang sama ada seorang budak lelaki nakal yang kena kerja dekat tempat tu gara-gara dia buat nakal dengan menconteng dinding akuarium Willy. Nama budak ni kalau tak silap Jesse. 


Dia anak angkat tapi agak memberontak dengan parents angkat dia. Last-last budak ni berkawan baik dengan Willy. Dia jadi jurulatih pertunjukan Willy. 


Suatu hari tu dia terdengar perbualan pengurus theme park tu dengan kroni beliau untuk bunuh Willy dengan cara cabutkan skru akuarium untuk buang air. So,kalau Willy mati kering,dorang boleh dapat pampasan. 


Jesse,sebagai budak yang cerdik,bertindak dengan cepat. Dia ajak 2 orang pembantu theme park tu untuk lepaskan Willy ke laut. 


Tagline cerita ni,"JUMP WILLY JUMP!" Dengar cerita paus ni dah mati akibat terlalu tua. Kesian...


Radio Flyer
Pelakon : Elijah Wood,Joseph Mazzello,Tom Hanks,Lorraine Bracco,Adam Baldwin,Ben Johnson


Cerita ni memang sangat touching. Tentang dua beradik yang kematian ayah. Mike,abang dan Bobby,adik. 


Dorang tinggal dengan mak dorang and teman lelaki mak dorang. And dorang ada satu wagon merah ( Radio Flyer ). Hari-hari lah dorang menarik wagon tu pergi cari botol untuk dijual. Dorang ada sekor anjing juga. So,anjing ni yang banyak teman dorang. 


Entah mana silap,boyfriend mak dorang ni kaki mabuk. Bila mabuk je confirm dia akan memukul. Pantang salah sikit,badan Bobby akan jadi mangsa. Habis lebam-lebam. Si Mike memang tak kena pukul sebab jantan tu tau dia akan melawan. 


Bila Mike dah tak tahan tengok adik dia kena pukul selalu,dia buatkan kapal terbang mini daripada wagon tu. Bila masa dah sampai,dia suruh adik dia terbang dengan benda tu. 


Sepanjang scene tu,aku rasa bergelen-gelen air mata aku tumpah. Sedih wokk..


Edward Scissorhands
Pelakon : Johny Depp,Winona Ryder


Cerita ni tentang sorang lelaki yang bertangan gunting. Aku pun tak sure dia ni manusia ke,hantu ke,robot ke. Edward ni duduk dalam istana besar dan tua atas bukit. Duduk sorang-sorang selepas kematian ayah angkat dia. 


Kebetulan mak heroin ni datang istana tu untuk jual barangan kosmetik. Dia ternampak Edward and bawak Edward ni turun,duduk dekat rumah dia. 


So,bermula lah episod hidup baru bagi Edward. Makcik ni ada anak perempuan cantik,Winona Ryder. Mula-mula dia tak berapa nak suka tapi last-last dia boleh plak bercinta dengan Edward. 


Kemuncak cerita ni bila Edward di tuduh nak membunuh adik heroin. Padahal salah sangka je. Dia nak selamatkan adik heroin ni dari dilanggar kekasih Winona Ryder yang jahat ni. 


Tak tahan kena ancam,Edward lari balik ke istana dia. Kekasih jahat ni follow dia sebab nak balas dendam tapi last-last dia yang mati terbunuh. Padan muka..


Sekian...


#HugsLove
~~ aku darah anak malaysia ~~

No comments: