Awesome Followers

25 August 2015

BELAJAR BERHENTI MENJADI TARZAN MEROYAN

Siapa-siapa yang ada anak baru nak membesar, mesti lah tak lepas daripada jeritan dan pekikan super lantang kalah Thor. Aku lah tu. Dapat pulak anak jenis melasak tak takut sakit. Panjat meja, terjun. Panjat katil, golek-golek ke bawah. Mama ni urut dada laju-laju je dah. Terkejar-kejar. Kalau mandi tu and Sunan depan tv kat ruang tamu, memang setiap 5 saat jenguk ke luar. Tengah membuang pun macam tu. Panggil-panggil dia. Selagi tak menyahut tu, selagi tu lah tak tenang. Bila hati tak tenang, terbantut urusan kita. Hahaha. Habat nye lah cerita pasal ni. Tahu habat tu apa? Eh.

Belum lagi kalau kita tengah sibuk bertungkus-lumus kat dapur. Basuh pinggan ke, masak ke. Mesti dia menyibuk sekali nak mengemas. Punggah segala mangkuk dalam ragen bawa turun. Angkut segala jenis tepung, baking soda and alatan buat kuih aku dalam kabinet letak atas lantai. Bersepah! Time awak nak jalan ke sana ke sini kang mula lah terpijak itu ini. Dapur dah lah seco'et kecik. 

Tambah pulak kalau Sunan dengan beliau dapat bergumpal. Bila dua orang ni start main, habis kecah rumah. Huwaaaaa... Menangis dalam hati je tau. Kalau berdua ni mandi sama-sama lagi lah. Banjir dapur! Aku mula lah start jadi tarzan gila duk terjerit-jerit. Tapi nanti kena gelak je. Tak siapa sudi mendengar jeritan batinku ini. Huks. Sabar sangat aku ni. Bila dah tak nak dengar aku jerit, aku bebel cukup-cukup.

"Engkorang memang tak sayang mama kan. Langsung tak kesian kat mama. Suka lah tengok mama macam ni terjerit-jerit bagai. Suka tengok kalau mama kena darah tinggi? Suka??"

Haaa --- emosi sangat. Last-last sendiri menangis senyap-senyap. Hahahaha. Tak faham aku dengan diri sendiri. Kalau Sunan tu dah sah-sah tak faham sangat. Terkebil-kebil lepas tu buat balik. Yang musykil tu, bapak Sunan tu ha. Hahahaha. Suka lah nyakat aku tapi last-last kang dia kemas bila dah puas kenakan aku. Nasib baik suami tau.

So --

Start Sabtu lepas, aku macam dah tanam azam taknak marah-marah semua tu. Taknak jerit-jerit macam orang meroyan kena sampuk setan. Lagipun sejak doktor sahkan aku kurang darah, terus insaf taknak stress bagai. Eh, ada kena mengena ke? Hahaha. Lantakkan situ. Aku ingat orang mengandung je ada kurang darah and kena makan obimin ni. Sebab masa mengandung aku kena macam tu.

Bila Sunan start buat kecah dapur time aku masak, aku biarkan aje. Main lah puas-puas. Janji tak merengek nak berkepit. And guess what?? Tak sampai 10 minit, dia dah jemu and susun balik segala soda bikarbonat aku tu. Then masuk dalam main mainan sendiri pulak. Waaa.. Kagum kejap. Macam mana kedudukan benda-benda tu masa mula-mula dia ambil, macam tu juga lah lepas dia susun semua. Good job! Satu hal dah beres. Aku masak dengan tenang je okay. Terus jadi sedap. Bhahahaha. Tetiba sangat.

Kalau dia panjat meja, aku susun je baik-baik bantal kat bawah tu. Meja aku ni jenis meja jepun. Style makan kat bawah, bersila. Tak payah aku jerit pekik suruh turun dah. Dia boleh je turun sendiri tak naik-naik. Kalau dia nak main pun, aku perhatikan je. Nanti pandailah dia turun.

Sejak aku amalkan semua ni, tenang pulak rasa. Hahaha. Macam lah selama ni tak tenang. Pfftt.. Tak lah.. Rasa okay je tak jerit-jerit marah bagai. Sunan pun tak lah membesar dengan buas sangat lepas ni. Banyak kali juga aku minta maaf kat dia sebab selalu marah-marah dia. Sebab kalau difikirkan balik, budak kecik je pun. Tapi ye lah -- bila jiwa dah keras, tertinggi juga suara. Sorry Sunan!

Okaylah, tiba-tiba rindu anak pulak. Lambat nya pukul 5pm.

No comments: