Awesome Followers

24 August 2015

CERITA MERDEKA SAYA

Tajuk kemain -- macam nak buat karangan sekolah rendah. Hahaha. Tapi suka tau nak share pasal merdeka punya pengalaman. Tiba-tiba teringat zaman sekolah dahulu kala. 

Dulu masa sekolah mesti banyak je pertandingan itu ini yang cikgu-cikgu buat. Selalunya cikgu BM and Sejarah lah yang rajin kemain buat pertandingan semua tu. So aku selaku murid yang over rajin, suka sangat lah menceburkan diri masuk. Menang tak menang lantakkan. Hahaha.

Aku rasa aku start gigih masuk pertandingan kemerdekaan ni masa Tingkatan 2. Time tu pertandingan peringkat kebangsaan tapi dibuat penyertaan setiap sekolah. Nak yang paling kreatif and ucapan paling menarik. Gigih time tu aku bongkar bekas cd abah. Ambil mana yang elok lagi untuk dijadikan prop. Then mana ada cd yang dah calar, pun kita sebat. Haha. Konon nak jadikan cd tu as a kad ucapan lah. Color sikit, cat sana sini sikit, tampal itu ini -- tadaaaa... siap. Tukang tolong is abang aku. Dia hebat seni. Aku ni kayu. Hapah pun tak boleh. Tapi dapat sijil juga.

Masa form 4 lagi best. Pertandingan kelas patriotik. Entah masa bila budak-budak lelaki kelas aku dok hias kelas siap ada kolum lagi. Beras warna warni tu. Dia orang buat logo kemerdekaan tahun tu kalau tak silap. Lepas tu buat sudut bacaan. Bukan nak puji kelas sendiri tapi memang kompem sangat time tu kelas kita orang menang. Memang menang pun akhirnya. Kelas aku ni ramai lelaki. Ada 8 orang je perempuan. Kelas jurusan mekanikal memang macam tu. Perempuan seciput, lelaki ramai. Sebab tu kalau bab kemas kelas bagai, orang lelaki handle. Masa form 5 lagi teruk. Disebabkan budak lelaki volunteer nak kemas kelas, wallpaper untuk notice board ditampalnya gambar the incredible. Terus kena ceramah dengan guru penolong kanan. Kelas elit tapi tak menggambarkan macam tu yada yada yada. Huh, nak serius je memanjang cikgu ni.

Sepanjang bulan kemerdekaan masa aku form 4 tu, macam-macam pertandingan ada. Sukaneka rakyat, pantun, sajak, syair, lagu patriotik. 90% budak-budak kelas aku sapu kejuaraan. Gila gigih okay. Semua bagi sokongan antara satu sama lain. Aku just masuk pertandingan lagu patriotik kategori solo. Konfiden aku nyanyi lagu Warisan by Sudirman. Dapat nombor 1 pun sebab aku penyertaan tunggal. Kahkahkahkahkah. Kalau ingat balik memang kelakar. Dapat piala bagai. Nampak sangat semua orang gentar nak challenge aku. Pffttt.. Mohon sepak pipi. Berangan. Padahal kau sorang je lah yang gigih bagai. Kihkihkih. Teater patriotik pun kami sapu habis. Aku jadi narrator je time tu. Tukang sumbang suara yang sendu ni.

Dalam bulan kemerdekaan tu juga aku terpilih join kem patriotik dekat De Palma Inn Sepang. Berdua dengan sorang lagi budak kelas aku, Syazwan aka Bomoh. Jangan lah tanya kenapa kitaorang panggil dia bomoh. Main ikut je budak-budak blok asrama dia panggil gitu. Mula-mula empat orang yang cikgu panggil so kena buat undian lah. Semua pembimbing rakan sebaya sebenarnya. Aku, Bomoh, Hana and Sujak. Tapi lepas main lattalitamplom, aku dengan Bomoh menang. Hahahaha. Lawak betul. So pagi buat undian, tengah hari kena pergi dah. Terus balik dorm kemas apa yang patut. Kitaorang pergi naik van sekolah. Sepatutnya naik bas sekali dengan budak-budak sekolah lain tapi pengetua tak bagi. Tak selesa katanya. Suruh naik van untuk keselesaan kami ni. Terus rasa macam vip. Mohon muntah. Hahaha.

Time tu musim jerebu. Dekat kem pun banyak aktiviti indoor. Aktiviti outdoor satu je aku rasa, treasure hunt. Sepatutnya banyak je lagi aktiviti outdoor tapi dibatalkan. Aku suka sangat lah kan. Tengah datang bulan, memang tak selesa nak berlasak kat luar. Dulu mana ada librese lagi. LOL. Motif sangat. Padahal malas! Chalet pun best okay. Open bathroom ada mini pool. Malam-malam lepas aktiviti duduk berkubang dalam tu dengan dua orang lagi geng sebilik. Satu bilik 3 orang je. Esok pagi mata rabak sebab tak cukup tidur. Tapi dalam banyak-banyak kem yang aku pergi, kem ni lah yang paling tak ketat rules dia. Kau tak nak turun jemaah kat surau pun boleh je asalkan kau solat. Dia ajar kita jujur dengan diri sendiri. Balik tu van sekolah datang awal. Siap kena announce lagi, "TEKNIK GOMBAK, DRIVER KORANG DAH SAMPAI." Hahaha. Semua pakat pandang. Malu ittew. Budak-budak lain semua tunggu bas tak sampai-sampai. Aku dengan Bomoh dah siap landing kepala nak tidur sepanjang jalan.

Sampai sekolah jerebu sangat teruk. Sepanjang jalan sebenarnya dah nampak banyak kabut. Terus dapat berita sekolah ditutup. Naik dorm, ambil buku asrama, cabut balik. 3 hari juga cuti kalau tak silap. Tu lah kalau jerebu time sekolah. Boleh je cuti. Cuba time kerja ni jerebu. Wajib juga kau datang kerja pakai topeng. 

Panjangnya aku membebel. Hikhik. Bukan apa -- teringat bestnya kemerdekaan time sekolah. Sekarang dah besar ni, tak merasa dah nak masuk semua tu. Hari kemerdekaan pun duduk terkangkang depan tv tengok cerita yang tak menggambarkan kemerdekaan. Merdeka atas nama je.

Tapi --------

Malas nak sambung. Aku sendiri pun sama terkongkong.

SELAMAT HARI KEMERDEKAAN KE-58 MALAYSIA!

No comments: