Awesome Followers

4 August 2015

Penangan Bangla

Semalam aku sempat borak dengan seorang brader ni. Aku panggil Fuad je. Dia duduk sekampung dengan beliau. Aku kan jaga kaunter kedai koperasi buat masa ni. Sebelah kedai ni ada kedai makan Myanmar. Dari kaunter tempat aku ni duduk ni dah boleh dengar suara dia. Memang jenis suara kuat melantun-lantun. Hahaha. Serius okay. Kau boleh dengar suara dia kalau berselisih motor even kau bawa laju. 

Masa aku nak cuci tangan kat sinki kedai Amin Myanmar ni, macam biasa aku tanya dia kerja malam ke. Sebab dia guard kelab golf kat kampung ni. Terus dia jawab :

" AKU, POMAN, KURT DENGAN DUA ORANG LAGI BUDAK KENA BUANG KERJA. KITAORANG KONTRAK CUCI TEPI JALAN, KUTIP SAMPAH. BILA TOKEY AMBIL BANGLA, KITAORANG TERUS KENA BUANG."

Ye, ye.. Aku tau dia tak menjawab soalan aku but serius aku terdiam okay. Kesian wei. Diaorang baru kerja 2 hari. Gaji pun main passing kat orang suruh sampaikan sebab tak bagi diaorang ni datang tempat tokey tu. Fuad ni okay lah kan sebab malam dia ada kerja tetap. Just nak cari kerja waktu siang sebab dia jenis tak suka duduk saja. Gila bagus lah kan. Tokey ni MELAYU tau. Saja aku capslock-kan. Biar orang tau melayu lagi hebat tindas bangsa sendiri.

"NANTI BILA ADA BUDAK-BUDAK MELAYU MENCURI, MEROMPAK, MENYANGAK, MENGANGGUR, MULA CAKAP MELAYU NI MALAS. PADAHAL ADA KERJA TAPI BAGI ORANG LAIN. KALAU MEMANG KITAORANG TAK KERJA DENGAN DIA TAK APA, INI DAH KERJA DUA HARI. MAU TAK SAKIT HATI."

Aku diam --
Betul juga tu. Bila ramai melayu yang menganggur, mula cakap melayu ni malas yada yada yada. Padahal kalau dah kerja macam ni pun upah bangsa lain, apa cerita kan. Lepas tu ada lah mulut-mulut puaka cakap melayu pilih kerja. Better bagi bangla indon buat semua. Duh! Tak semua macam tu okay. Poman and Kurt tu budak muda sangat. Mau je kerja-kerja macam ni. Janji halal.

Entah lah --
Penuhkan lah lagi negara ni dengan warga asing lalu dibagi suap kerja yang sebenarnya anak melayu atau anak cina atau anak india atau anak asli.. eh, senang cerita WARGANEGARA MALAYSIA lah yang sudi buat kerja seperti warga asing ni buat. Even tak semua, ada lah segelintir yang penggeli buat kerja-kerja tak glamour ni. Tapi jangan disebabkan segelintir, anak-anak lain tak mampu minta kerja sebab dianggap malas dan memilih.

Biarkan lah anak watan kita terus maju menjadi kutu rayau, kutu hantu dan sebagainya. Mesti seronok tokey-tokey besar ni tengok tv/berita jenayah pasal diaorang lepas tu kutuk bla bla bla.
Pang satu kali.

Sorry-lah aku emo lebih hari ni. Mood tak berapa nak gigih ceria seceria Teletubbies. Tekk loya plus badan letih lesu tak tahu kenapa. Adakah Sunan bakal menjadi abang? Eh. Tetiba sangat. Okbai.

No comments: