Awesome Followers

28 May 2012

~~ Kasihan Si Ayah! ~~

An nyong ha seyo!!!

Hola readers,bloggers,followers,blogwalkers! Sihat? Feel great? Oh yeahhh...

So,hari bapa dah nak mai kan? Ape persediaan? Ke ade yang kate sambut
hari bapa ni haram jugak? Tetttt... Ahhaks!

Okok,stop all the nonsense. Memandangkan hari bapa just around the
corner,aku nak share sesuatu pasal bapa. Bukan pasal my abah,but
someone else punye abah. Haa,eksaited tak? Eksaited tak? Jom
teruskan.....

Aku ada kenal seorang pakcik ni. Biar aku namakan pakcik ni Pakcik M.
Umur dalam lingkungan 63. Tua setahun dari my abah. But of cos,my abah
lagi bergaya & kacaks!

Pakcik M ni ayah kepada 7 orang anak & atuk kepada 4 orang cucu.
Mesti readers tertanya-tanya macam mana aku boleh tahu latar belakang
pakcik M ni dengan tepat kan.

Aku kenal pakcik M ni since aku sekolah rendah lagi. Salah seorang
anak dia kawan aku. A close friend actually. So,aku banyak tahu latar
belakang family mereka. Membesar bersama-sama kut!

Nak tahu kenapa pakcik M ni sangat istimewa sampaikan dia termasuk
dalam entry aku? Haaa... Ni yang nak cerita. Okay,baru nak mula kan.
Maaf atas mukadimah yang terlalu lama. Hahahaha...

Pakcik M bekerja sebagai pengawal keselamatan. Dari dulu sampai
sekarang,itu je kerja yang aku tahu dia buat. Bertahun-tahun! And
berpindah randah tempat kerja.

Dulu agak jauh dia pergi bekerja. Pagi² pakcik M akan naik bas ke
tempat kerja and balik petang. Itu kalau shift pagi. So,bayangkan lah
kalau shift malam. Menapak lah dia sorang-sorang ke perhentian bas
depan rumah ni.

Sekarang,alhamdulillah dia kerja dekat area rumah je. Okay,tak la
dekat mana tapi masih dalam kawasan Karak ni lah. Tempat kerja kali
ni,memang memerlukan pakcik M bekerja time malam je. Again,die akan
menapak selama 15minit dari rumah untuk ke perhentian bas depan rumah
ni.

Yang buat aku sangat kesian & simpati,kenapa tak ada seorang pun anak
dia yang tolong hantarkan ke tempat kerja. Padahal,tak jauh mana pun.
Nak kata tak ada transport,2,3 biji kereta jugak yang ada depan rumah.
Kalau tak nak hantar ke tempat kerja pun,at least hantarkan lah ke
perhentian bas. Ini tak.... Mereka malu ke?

Paling menyedihkan & yang buat hati ni sebak,bila tengok keadaan dia
yang sedang mengawal. Ya Allah,sumpah kesian. Duduk sorang² depan
bangunan tu,dari malam sampai ke pagi. Tanpa berteman! Kakak aku jugak
tak terkecuali ada perasaan simpati yang menggunung.

Bayangkan,seorang pakcik yang berusia 60-an,berjaga
malam²,sorang²,atas kerusi plastik,tanpa sebarang senjata.
MasyaAllah,memang boleh menghadirkan rasa kasihan yang meluap-luap!
Sesiapa pun yang tengok,mesti rasa sedih. For sure...

Bila mengantuk,tersengguk-sengguk lah dia atas kerusi tu. Meja tak ada
untuk dia buat penahan kepala. Pernah sekali tu adik aku nampak dia
jatuh tersungkur sebab mengantuk yang teramat. Serius,sangat kesian!
And kalau sesuatu jadi kat pakcik M,misalnya dirompak & dibunuh
(Nauzubillah,minta dijauhkan),tak ke ralat anak² dia.

Pasal anak pulak,kenapa tak ada seorang pun yang halang ayah mereka
dari bekerja? Seronok ke tengok ayah duduk macam tu sorang²? Pernah
aku tanya kawan aku ni,merangkap anak pakcik M .

" Kenapa tak suruh ayah kau berhenti je?"

Alasan :

" Dia yang tak nak."

Hello,come on la. Kalau dihalang bersungguh-sungguh,pasti pakcik M tak
bekerja dah. Bukan nya mereka orang susah. Isteri pendidik. Anak²
bekerja gaji 3,4 ribu. Takkan tak ada seorang pun yang mampu tanggung
ayah. Tapi,wallahualam. Tu antara mereka sekeluarga.

Entry kali ni bukan bermaksud nak mengaibkan sesiapa. Just nak bagi
pengajaran kepada readers sekalian. Nak ingatkan,tempat ibu bapa yang
sudah menjangkau usia warga emas bukan di atas kerusi plastik buruk
depan bangunan sepanjang malam. Tempat mereka di rumah. Berehat di
samping anak² & cucu.

Hargai lah ayah kamu,ibu kamu. Jangan biarkan mereka berpenat lelah
pada usia yang terlalu usang demi sesuap nasi.

So,kalau ada yang terasa hati,maafkan saya! Niat di hati just nak bagi
iktibar. And,thanks kepada readers yang sudi meluangkan seminit dua
untuk membaca. Sayang ketat²!

Pesanan terakhir,sayangi ibu bapa anda. Kepada encik abah,KAMARUDIN
BIN MOHAMED,and puan ibu,NOOR AZIZAN BINTI HASAN,KAKDE SAYANG ABAH &
IBU!!!

SELAMAT HARI BAPA..!!!!!

#HugsLove
~ Aku Darah Anak Malaysia ~

No comments: