Awesome Followers

23 May 2012

~~ Bila Anda Rasa Anda Sudah Jadi Seorang Sahabat Yang Baik ~~

An nyong ha seyo!!

Now,kita try tulis entry guna mobile pula ok. Testing2.. Thanks a lot
to my sister,Reena Kamarudin yang tolong settingkan. Maceh kakak :)

Okay,enough pasal tu. Hari ni nak share something pasal sesuatu yang
boleh di anggap berharga bagi semua orang. SAHABAT! Yup,sahabat. For
sure,semua pun ada :)

Lately,banyak aku alami pengalaman & dengar pengalaman pasal seorang
insan bergelar sahabat ni. Baik ke buruk? Nk tahu,sila baca sampai
habis entry ni.

1st story :

Aku ada seorang BFF. Hasmanadya Ghazali nama dia. Ni kisah pasal dia &
her friend yang supposed be her BFF long time ago. Eh,lama sangat ke?
Okay,last year. Almost a year la mereka berkawan. Let me name
her,prof. Kenapa prof? Sebab ramai yang panggil kawan Nadya ni prof.

Prof ni sakit bertahun-tahun. Dalam tahun ni,dia berkesempatan buat
operation. Perut dia membesar. Kesian pun ada dengar cerita dari
Nadya. Tapi,selamanya ke nak kesian? Jom terus baca!

After operation,Nadya yang banyak jaga prof ni di rumah kt Nilai. Oh
ya,Nadya ni orang Terengganu. So dia datang dari sana untuk jaga prof.
Makan minum prof dia jaga. Adik-adik prof pun dia yang take care.
See,pengorbanan seorang sahabat yang sanggup korbankan masa bekerja
untuk seorang sahabat yang dia sayang.

Almost two weeks Nadya jaga prof,dia minta izin untuk balik.
Haa,cerita ni bermula di sini. Nadya ada mengadu dekat aku yang prof
ni dah jadi dingin dengan dia. Kenapa eh?

Alasan prof,tiada apa-apa. Macam tak logik la pulak kan? So,Nadya keep
search the point. Nah,last-last prof ni mengaku yang dia dah tawar
hati with Nadya. The most shocking is,dia kata Nadya fanatic dengan
dia. Urghhh.. Nonsense sungguh!

Sikit pun dia macam tak hargai apa yang Nadya pernah buat untuk dia.
Bayangkan betapa kecewa seorang sahabat bila seorang sahabat yang dia
sayang perlakukan dia macam tu. Down kan? Yup,itu yang Nadya rasa.
Tapi alhamdulillah,kami kami yang masih ada di sisi Nadya,selalu bagi
support kat dia. And she heal day by day :) Thanks Allah!

2nd story :

Story ni terjadi kat diri aku jugak. Bukan nak minta simpati ke apa
but just nak share dengan all readers & bloggers semua. Tak ada niat
pun okay :)

Kepada sesiapa yang follow blog aku ni,for sure mereka tahu aku ada
BFF. Yes,a BFF! Honestly,aku sayang dia macam sebahagian dari diri
aku.

Kami kenal dah lama. Almost 5 years. Memang banyak cerita yang kami
kongsi. Susah senang kami cuba harungi bersama. Alhamdulillah,kami
memang mampu hadapi. Itu janji kami selama ni.

Lately,dia mula berubah. Entah kat mana silap kami. Kami jadi sangat
renggang. Maybe start bulan March hari tu kut. Kenapa bulan March? Meh
baca lagi!

Aku masih ingat time tu. Dia mesej aku,minta tolong topupkan. Aku just
minta dia tunggu sampai esok je sebab esok dah gaji. Malam tu memang
aku kering sen. Faham-faham la keadaan kilang tu kan. Hahaaa..

After that night,sampai la ke hari dulu semalam (21 May ),dia keep
silent. Oh,ada la sekali dia mesej. Tp 2,3 mesej,dia kembali diam.
But! Petang tu dia ada mesej. Bertanya khabar sedikit sebanyak. And
guess what? She asked me for another topup! Apa aku jawab? No! Bukan
nak kedekut tapi memang aku tengah tak ada sen. Gaji lambat lagi. And
dia kembali senyap.

Agak kecewa & sedih dengan apa yang dia buat tapi aku tetap sayang dia
as my BFF. Oh maybe dia dah tak anggap aku macam tu after dia dah
kerja bagus and hidup dah senang. Yup,janji dia dulu,susah senang
sama-sama tu tak ke mana. Susah je sama-sama tapi bila senang,dia
sendiri. Aku ni ada rupa agen topup ke? Hahahaha...

Berdasarkan dua stories kat atas tu,apa yang kita dapat simpulkan?
Yup,sahabat yang just pandai ambil kesempatan di kala dia susah. Bila
dah senang,kita bagai tak wujud! So pathetic :( ..

So,nilai balik persahabatan korang. Tergolong ke tak dalam golongan
yang just mengaku sahabat bila dia susah? Hope korang bukan macam ni
or tak memiliki sahabat yang macam ni. Nak tahu kenapa? Baca quotes
bawah ni................

" Disakiti & dikecewakan oleh seorang sahabat lagi dalam lukanya dari
disakiti & dikecewakan oleh seorang insan bergelar kekasih."

So,renung-renungkan la. Jangan jadi tempat pemijak kepala or tempat
pelepas kesusahan. :)

#HugLove
~ Aku Darah Anak Malaysia ~

No comments: