Awesome Followers

10 July 2014

Bukan Tak Peduli


Tadi terbaca pasal BUKAN TAK PEDULI ni kat feeds FB. Akak aku yang shared. Aku tolong baca. Bukan susah pun kan. Eh tetiba sangat. Ok lah,ok lah. 
Hari ni,penuh dekat feeds pasal Palestine. Pasal kekejaman Yahudi. Pasal kesengsaraan rakyat Palestine. Allah.. Penuh. Semua orang nak post. Lantakkan lah. Fb memasing. Nak post banyak mana pun,silakan lah. Aku pun takde lah rasa terganggu pun walau banyak manapun nama orang yang sama dok post pasal ni. Isu tengah panas. Ke ada yang rasa menyampah? Meh aku sepak lelaju.

Aku ambil pendekatan untuk tengok dan baca je. Amboi,sastera sangat ayat. Haha. Aku tak suka nak post sangat benda-benda macam ni. Sebab bagi aku,tak post pun,aku boleh je berdoa tadah tangan. Kang kalau post,takut tersalah. Mula lah ada yang ambil kesempatan ajak bergaduh. Malas! Malas! Cukup-cukuplah Palestine je bergolak. Jangan kang Fb pun bergoncangan. Ye lah,sesetengah orang ni kan gila fanatic dengan pandangan memasing. Pandangan orang lain semua tak betul. Gitu.

Tapi orang kita ni,kalau kita tak post kat FB,mula lah kata kita ni tak peduli. Buat tak cakna dengan hal saudara seIslam sana tu. Keyboard warrior ni ramai tau. Kelakar jugak bila baca. Kalau FB boleh baca ekspresi muka orang yang tengah taip tu,maksud aku,scan muka dorang,perghhhh... Bayangkan lah. Macam lah kalau kita tak post kat FB tu,kurangnya doa untuk rakyat Palestine. Macam lah kalau kita tak post tu,menambahkan bilangan para syahid dan syuhadah kat sana. Macam lah kalau kita tak post berhashtag #prayforpalestine ,doa kita takkan dilihat dan sampai. 
Allah tu tahu. 
Allah tu nampak. 
Allah tu dengar.

Hey... Kita tak post,tak semestinya tak peduli tau. Wallahi,bagi aku,dah tak ternangis tengok penderitaan saudara-saudara kat sana. Macam dah kering air mata. Bukan keras hati aku sampai tertutup rasa tu. Tak pun. Cuma rasa tangis ni berganti dengan marah and redha. Marah dengan kerakusan Yahudi meragut nyawa para syahid dan syahadah. Redha dengan pengakhiran hidup mereka. Aku mampu sedih dan senyum dalam masa yang sama bila tengok gambar-gambar dan video tentang Palestine. Syurga menanti mereka. Sudah pasti sedangkan kita tak tahu hala lagi. 
Allah..

Maaf.. 
Entry hari ni macam serius sikit. Sebab bila terbayang ibu-ibu yang diragut nyawanya meninggalkan anak yang kecil terkontang-kanting dalam hiruk-pikuk perang,aku terbayang Sunan. Kalau aku tak ada macam mana lah nanti anak aku kan. 
Allah.....

Sunan,tunggu mama balik nanti k. *tetiba sangat*

*Notakaki : Aku post kat sini pun boleh kan. Keep praying!

No comments: