Awesome Followers

17 October 2016

KOLEJ

Pagi-pagi dah terkenang zaman kolej. Semua gara-gara printed out sijil-sijil yang ada and then papp! Ter-renung lama transkrip sendu iols tu ha. Hahahaha. Pernah failed sekali, Principles of Investment. Time tu down sangat sebab abang baru lepas meninggal. Tak boleh fokus. Huuuuuu..

Aku ingat lagi masa mula-mula nak masuk kolej ni, Kolej Islam Antarabangsa. Main pasrah je lepas aku sorokkan surat dari satu U ni sebab dapat course yang aku gila tak suka. Tapi aku rasa kalau aku masuk juga U tu, dah jadi IR aku ni kot. Pffft, perasan nak mams. Ah lantakkan. Allah dah atur cantik dah ni.

Hari pendaftaran, aku pi dengan ibu, abah, kakngah. Daftar bla bla bla, then kena pi hostel. Hostel aku ni letaknya kat Jalan Kuching. And kolej aku kat Batu Muda, Gombak. Tak ke jauh? Sampai hostel, cop katil siap-siap. Kahkahkah. Satu bilik ada dua katil doubledecker. Means satu bilik 4 orang. Aku sebilik dengan Nisah, Mimi and sorang lagi aku tak ingat or memang tak ada orang ke empat. OMG! Macam mana boleh lupa ni??

Settle semua, aku balik Karak semula sebab esoknya tu nak kena pi Tanjung Lumpur ambil duit. Dulu sesiapa anak Pahang yang dapat sambung belajar, dapat RM500 dari Yayasan Pahang. Sekarang tak tahu lah ada lagi ke tidak macam tu. Lepas ambil duit tu, Isnin depan tu baru aku balik kolej. Orientasi kalau tak silap aku Sabtu and Ahad. Aku tak join. Walah!

Aku balik hostel masa semua housemates ada kelas. Tinggal sorang je masa tu, Kak Zurin. Oh, hostel aku ni sebenarnya apartment. Satu rumah ada 3 bilik. Okay, siap semua letak barang, Kak Zurin tu terangkan kat aku pasal rules. Tak boleh balik lewat selepas 11pm, tak boleh itu, tak boleh ini. And, dia cakap dalam rumah ni semua kena speaking. What the?? Aku tengok dia pun cakap melayu je. Hahaha. Paling kelakar ibu aku lah masa si Zurin tu cakap macam tu. Boleh dia jawab macam ni, "Tak jadi masalah pun kalau Fara ni speaking. BI dia masa SPM A2." Kahkahkah. Sabar je lah. Pandai berlagak pula ibu aku.

Malam tu ada sesi suai kenal. Berkumpul dekat hall then kenalkan diri masing-masing. Lepas tu aku masuk bilik menyendiri. Sangat tak mesra okay. Malas yang iye nye. Aku mengantuk. Nampak tak sombong aku tu tahap mana? Hahaha. Lantakkan sana. Esok start kelas macam biasa. I need a rest tahap dewa sebab selalunya mood persekitaran baru aku bergantung kepada tahap kemengantukan aku. Kalau aku mengantuk, memang aku tak feel nak rasa benda baru. Gitu.

Peraturan tak boleh balik lewat and tak boleh keluar sesuka hati itu adalah sangat sedey bagi aku. Tahu sedey itu apa? Dalam loghat Pahang, sedey tu bermaksud, ambil mudah. Hari kedua pun aku dah keluar naik motor dengan kawan aku pergi beli barang keperluan sebab ada yang tertinggal. Kau rasa? Tak berbulu hati akak tu? Lantakkan. Kalau dah member ramai duduk dekat, mampu ke tak roger-roger ajak melepak?

Sepanjang aku belajar kat kolej, aku rasa aku sangat kurang kawan. Aku suka buat hal sendiri. Aku berkawan pun dengan budak rumah aku and budak kelas aku masa sem 1. Berapa kerat sangat lah kan. Entah lah. Nak kata anti sosial, elok je aku pi melepak dengan member-member pangkah burung. Kahkahkahkah. Yang ni satu lagi lawak antarabangsa yang aku akan gelak berdekah kalau ingat. Tak boleh blah join pangkah burung. Malam minggu je pi function kat Bukit Jalil or Shah Alam. Adoi lah. Noob gila rasa time tu. Hahahahahahahaha.

Aku ingat lagi aku bergaduh dengan sorang mamat ni yang mana time tu dia bf aku. Dia ejek bestfriend aku kat library time tu. Terus aku panggil dia ajak bertekak kat luar library. Habis bertekak, aku blah pi KLCC. Motif lari jauh? Ni pun satu hal bangang. Konon nak tenangkan hati lah kan. Aku call Sujak, anak arwah Ismail Din tu suruh datang jumpa aku. Sujak ni kawan sekelas aku masa form 4 kat Teknik Gombak. Memang kamceng sangat-sangat. Sujak suruh tunggu dia kat CM. Sampai CM Sujak belanja seluar sebagai penyejuk hati. Hahahahahahahahaha. Padahal paksa. Kesian. Mana entah seluar tu sekarang. 

Masa sem 6 aku berambus dari hostel and duduk menyewa kat Casmaria belakang Giant Batu Caves. Aku ajak Ana duduk sekali. Duduk sini hari-hari gigih jalan kaki makan sup sedap. Sedap nak mati weh sup dia. Cili kicap bagai. Member aku cakap ada lagi kedai tu. Nanti ingat nak ajak beliau pi makan kat sana kalau wujud lagi lah. Dah bertahun kot. Ades, terbayang.

Lepas tu aku pindah ke Taman Koperasi Polis, depan kolej. Aku sebilik dengan Zira. Zira ni classmate aku masa sem 1 sampai sem 4. Member gossip dalam kelas termasuk Henon, Along and Wani. Time class, buat lirik bangang conteng kertas. Ada lagi lirik-lirik tu kat rumah ibu. Nanti balik nak cari. Geli kalau baca balik. Haha. 

Last sem 7, aku pindah keluar ikut Fira dengan D. Ni bestfriend aku masa pindah rumah. Kena keluar dari rumah lama sebab owner rumah nak rumah dia balik. So kami sewa bilik kat taman tu juga. Tapi bilik dia besar. Zira pun ikut sekali masa ni. Fira and D ni bukan student. Dah bekerja. 

Duduk dengan diaorang ni memang banyak pengalaman yang aku dapat. Naik bas ke N9, balik rumah Fira sebab nak ambil kereta lah. Hampir accident masa nak drive balik ke KL lah. Dah kalau pagi-pagi subuh kau kena drive balik, mau tak mengantuk. Fira ni harap je ada lesen. Drive takut. So jadi mangsa is aku. Pernah aku ikut dua orang ni balik Muar sebab makcik D kahwin. Tukang drive tu aku lah. Dengan tak mandi nya sebab nak cepat sampai punya pasal. Sememeh je masa turun breakfast kat R&R Ayer Keroh. Hahahaha. 

Masuk Sem 8, kami pindah ke rumah banglo kat Batu Muda tu. Duduk menyewa bahagian atas banglo tu je. Haaa, kat rumah ni lah kami asyik kena kacau dengan hantu. Last-last berambus keluar. Aku berulang je dari Karak ke KL untuk pi kelas sebab kelas seminggu 3 hari je. Satu kelas je pun. Itu pun kelas repeat yang gagal dulu.

2011 aku grad and convo. Akhirnya dapat juga even banyak dugaan. Entah apa dugaan pun tak tahu lah. Hahahaha. Padahal dugaan malas je pun. Bangun pagi nak pi kelas kena bergaduh dengan bantal dulu baru boleh bangun. LOL!

Thanks untuk semua lecturers yang pernah ajar aku dulu. Paling aku ingat is sir yang ajar kelas Arab. Seminggu sekali je aku masuk kelas dia weh. Pun dia bagi full attendant. Masa exam siap bagi kami orang jawapan. But masa nak final exam sem tu, aku tak datang kelas dia. Terus tak tahu jawapan apa. But guess what? Aku still dapat B-. Tak tahu lah macam mana padahal aku cincai je. Bahasa Arab yang aku tahu pun is Ainun, cahaya mata. Itu pun sebab si Henon asyik ulang benda yang sama kat rumah hostel dulu. Hahahaha.

Eh, ana uhibbuka pun aku tahu lah. 

Hurmmm.. Macam rindu nak belajar balik *sigh*

No comments: