Awesome Followers

2 April 2016

ANAKKU NAMPAK HANTU

Tajuk tak boleh nak filem sangat ke? Hahahaha. Tapi ini serius. Korang yang ada anak kecil, pernah tak terlibat dengan perkara macam ni dengan anak korang? Tiba-tiba dorang tunjuk-tunjuk and cakap hantu-hantu bagai ni? Macam mana nak handle? Huarghhhh.. Orang kata normal sebab budak memang boleh nampak kan? Tapi Sunan masa baby tak pernah pulak dia menangis sambil mata melilau pandang ke sana ke sini. Dah besar ni lah baru nak perasan dia macam nampak.

Aku perasan Sunan nampak benda-benda ghaib ni since dia setahun 9 bulan kalau tak silap. Time tu dia dah pandai cakap kakak. Kejadian masa aku duduk rumah sewa lagi. Time nak tidur, Sunan akan bercakap and gelak-gelak. Bila aku tanya, dia akan tunjuk kat bahagian atas bilik tidur sambil cakap kakak, kakak. Sunan jnis dia kalau ada je orang berambut panjang tak kira lelaki ke perempuan, dia akan panggil kakak. Kau rasa masa dia cakap macam tu and tunjuk-tunjuk tu aku tak seram? Dasar penakut macam aku ni memang. 

Lama-lama tu dia macam dah lupa benda-benda macam tu. Sampailah kami pindah masuk rumah mak. Hari pertama and kedua dia okay lagi. Masuk hari ketiga dia buat hal balik. Merata dia tunjuk kakak dalam rumah tu. Mati lah nak. Lepas tu dia dah pandai sebut HANTU. Aku laki bini memang tak pernah sebut pun perkataan tu dekat dia. Momok pun aku tak pernah cakap depan dia okay. So aku tanya BS. BS pun memang tak pernah langsung tercakap pasal hantu ke apa dengan Sunan and even depan anak-anak dia, dia tak pernah cakap. Anak-anak BS aku pun memang tak pernah lah aku dengar sebut perkataan tu. Dah macam mana Sunan boleh sebut? 

Pernah sekali tu tengah tengok tv, Sunan tetibacakap kakak and laju-laju satu badan dia cover dengan selimut. Lepas tu dia gelak-gelak sendiri. Ada masa dia akan duduk diam membatu dalam tu. Senyap tak berbunyi. Bila aku selak selimut tu, dia akan buat suara perlahan-lahan and sometimes dia akan letak jari kat bibir suruh senyap and mata dia akan melilau pandang sana sini. Mula-mula aku rasa ini normal kot sebab maybe dia ada imaginary friend. Lantakkan sana. Ada sekali tu aku bangun dalam pukul 2 pagi ++ sebab Sunan nak susu. Sunan pada mulanya baring je. Tiba-tiba dia bangun meluru dapur and panggil aku. Padahal aku dekat meja ruang tamu tengah bancuh susu. Aku terus kejar dia kdapur. Dia nampak je aku, punya lah menjerit nangis-nangis sambil peluk kuat-kuat. Sah lah dia nampak 'aku' ke dapur sebab tu dia pi sana sedangkan aku tercongok je kat ruang tamu tu.

Selasa malam lepas kami laki bini bawak dia pi fun fair kat Pasir Penambang. Nak pi sana kena lalu Kampung Teluk Penyamun and Kampung Sepakat. Jalan tu gelap, kurang lampu jalan. Time tu pulak kereta kurang padahal baru pukul 8. Sebelum sampai kawasan tu Sunan okay je nyanyi-nyanyi gurau dengan bapak dia. Sampai je situ tiba-tiba dia peluk aku kuat and melekap muka kat dada aku. Aku ingat dia sentap dengan bapak dia so aku suruh lah beliau pujuk tapi sebenarnya tak. Sekejap-sekejap dia pandang atas luar tingkap and lekap balik muka kat dada aku. Berlarutan lah adegan tu sampai lepas tempat gelap. Masuk je pekan, dia dah okay balik. 

Masa nak balik tu sekali lagi jadi macam tu. Aku tak puas hati, aku tanya Sunan nampak apa, kat mana. Dia tunjuk luar tingkap tapi muka still tak angkat. Dia duduk melekap. Sampai rumah, beliau basuh kaki Sunan kat luar and Sunan terus meluru masuk rumah. Terus ceria balik gusti-gusti dengan apaknye. 

Malam tadi tengah aku tengok tv, Sunan yang duduk luar dengan apaknya tiba-tiba masuk melompat atas badan aku. Macam biasa aku ingat dia sentap. Aku panggil lah beliau and tanya dia buat apa kat Sunan. Beliau kata tak ada apa pun. Beliau pun perasan Sunan tiba-tiba berlari masuk ke rumah. Aku tanya Sunan kenapa. Dia kata dia takut. TAKUT okay. Tak pernah aku dengar dia cakap perkataan tu. Lepas tu dia pandang luar kat pintu and tekup muka. Banyak kali dia ulang macam tu. Aku cuba angkat muka dia and pass dia kat papa. Last-last dia menangis. Sayu pulak tu. Anak aku ni jarang menangis. Kalau tak sentap dengan papa, memang payah menangis. Kalau jatuh pun, hek sikit je mengadu lepas tu okay. Tak sampai seminit pun. Ini tak. Kami suruh dia describe benda tu. Terus dia buat dengan tangan dia and siap buat bunyi lagi.

Kesian pun ada tengok dia macam ni. Selalu juga aku baca ayat-ayat quran kat telinga dia masa dia tengah mamai-mamai nak tidur. Surah yassin pun beliau dah start pasang setiap malam. Tengok lah sampai bila Sunan macam ni.

Nampak nya aku kena kurangkan obses dengan cerita hantu. Hahahaha.

No comments: