Awesome Followers

4 April 2016

JANTAN PUAKA

Selalu nya aku jarang ambil kisah hal orang. Jarang peduli. Kalau orang bercerita pun, aku dengar and diam. Lagipun beliau memang tak suka aku dok bercerita hal orang sana sini. And memang family aku macam ibu semua tu pun jenis macam ni. Cerita, cerita jugak tapi berbatas lah. Habis situ je jalan dia. Tapi kali ni aku memang tak menahan nak bercerita. Mungkin ada penyelesaian yang orang boleh share. And aku really really mohon sangat penyelesaiannya!

Macam ni kisah dia ---

*** DISCLAIMER : BUKAN NIAT NAK MENGAIBKAN SESIAPA. CUMA SEBAGAI IKTIBAR AND MENCARI PENYELESAIAN ***

Aku ada kawan. Biar aku namakan dia N (bukan nama sebenar). Ada suami, ada anak-anak (3 orang). Dulu aku tak pernah rapat dengan dia. Lately je yang kitaorang memang banyak borak sama-sama. And dia start cerita masalah rumah tangga yang dia tengah alami. Memang dari luar nampak dia okay hua hua gelak dengan kita tapi dalaman dia aku boleh katakan jiwa dia 100% hancur lebur. Semua gara-gara suami.

Dia kahwin dengan Z (suami) 7 tahun lepas. Dah terlanjur pregnant. Z memang nak bertanggungjawab atas kandungan tu. Okaylah, nampak baik nya dia kat situ. Dorang kahwin koboi. Tukang nikah, saksi, wali -- siap. Z tak bagi satu sen pun duit mas kahwin and N cakap dorang tak ada tandatangan apa-apa dokumen sah perkahwinan. Aku tak tahu nak komen apa-apa pasal pernikahan dorang tu. Sah atau tak, wallahualam.

Cerita duka start dari situ. Sebelum nikah, Z memang rajin kerja. Tapi lepas nikah dah berubah. Duit belanja pun dia tak bagi. Yang dia tahu cari perempuan. Pernah kantoi dengan N masa Z berdating dengan ex gf dia kat KL. Dengan keadaan sarat mengandung, dengan naluri seorang isteri, dia jejak suami dia kat situ. Jumpa. Paling menyakitkan hati, Z boleh back up ex gf dia and suruh N balik rumah sendiri. Boleh kau bayangkan hati perempuan tu macam mana?

Disebabkan Z malas bekerja, dalam pantang pun N terpaksa bekerja untuk bayar sewa rumah and makan pakai dia anak beranak. Keluar wad je terus kerja. Masa tu anak sulung lahir pre-mate. Anak dalam ward, dia sibuk menyental lantai kedai makan untuk sesuap nasi. Masa dia cerita pasal ni, aku dah sebak tahan air mata. Besarnya dugaan dia Ya Allah. Tapi dia tak menangis pun masa bercerita. Kuat sangat.

Sekarang dah almost 7 tahun kahwin. Perangai Z menjadi-jadi. Dia dah kahwin satu lagi tapi sekarang dah jarang balik rumah bini no.2 dia sebab tak ada duit. Kalau dia berduit, jangan harap N anak beranak dapat merasa duit tu. Semua dia laburkan kat luar. Balik rumah bila duit dah habis je. Then minta duit N nak buat belanja beli rokok bagai. N mengaku, dah berbulan-bulan Z tak pernah bagi nafkah zahir. Kalau batin tu hari-hari kalau boleh Z ni nak. Memang jahanam perangai. Bil air, elektrik, semua N yang sediakan. Lagi sakit hati, Z pandai buat hutang. Last-last N yang kena tanggung.

Sepak terajang maki hamun tak payah cakap. Tak bagi duit, sepak. Tak masak, maki hamun. Bukan N ni tak nak masak. Kadang-kadang lauk pun tak ada kat rumah. Nak harapkan Z beli lauk, memang tak lah. Beras pun Z tak pernah beli. Mujur lah N ni pandai cari duit. Jaga orang sakit, buat kerja khemah. Paling dahsyat, kalau N tak nak layan nafsu Z, makan penerajang. Ni yang latest dia cerita kat aku. Z terajang belakang N sebab tak nak layan dia. Bukan N tak nak layan tapi dia tak sihat. Pun lah kena. Time tu aku dah sumpah seranah suami dia. Automatik aku panggil suami dia binatang. Aku dah tak boleh tahan.

Semalam, N cerita dengan aku sambil menangis. Tak pernah dia bercerita and menangis depan aku. Anak sulung dia mengadu dekat suami dia yang N ada jumpa isteri no.2 Z. Tapi itu cerita 2 tahun lepas. Terus N kena pukul. Aku pandang anak sulung dia tu kecik besar kecik besar je dah. Kebetulan beliau pun ada sekali time tu. Aku tengok beliau dah ketap-ketap bibir tahan geram. Aku direct je cakap. Kalau kau ni anak aku, aku cilikan je mulut kau. Dia boleh buat muka selamba. Menyirap darah aku.

Aku tanya dekat anak dia yang lain. Kalau korang nakal, mama yang kena pukul dengan abah korang. Tak kesian ke kat mama? Kau tahu apa jawapan dorang? TAK! Allahurabbi. Aku dah geram tahap nak tampar budak-budak tu. Memang kalau anak-anak dorang nakal, Z akan pukul N jugak. Kalau anak jatuh, luka, N akan jadi mangsa pukul lepas tu. Kau rasa? Dia ingat N tu bantal? Suka-suka hati buat anak orang macam tu even dia isteri kau?

Dan semalam dia luahkan nekad nak lari. Memang banyak kali dia bagitahu aku tapi dia cuba bersabar demi anak-anak dia tapi bila anak -anak dah buat macam ni dekat dia, apa lagi yang dia ada? Kalau dia pergi pun, dia akan bawa yang bongsu sebab kecil sangat lagi. Dia nak tinggalkan yang 2 orang tu dekat mak mertua and suami dia, biar dorang jaga. Pernah dulu dia lari balik kampung and tinggalkan anak-anak. Yang kecil tu je macam merana. Kurus keding tak nak makan. Bila N balik semula, yang kecil tu juga lah menangis cakap rindu sayang bagai. Tak nak kena tinggal lagi. Yang abang and kakak? LANGSUNG TAK PEDULI KAN MAK DIA.

Dalam hati dia cuma ada benci terhadap Z. Dia bertahan sebab tak tahu mana nak pergi. Kampung dia jauh,Sabah. Perlukan duit untuk balik. Mana dia nak cari duit beli tiket? Family dia bukan orang senang nak tolong. Aku pernah cakap kat dia. Andai aku dapat duit pampasan kilang lama aku, aku sanggup belikan dia tiket untuk balik sana. Bukan niat aku nak pisahkan dia dengan suami tapi permintaan dia sendiri yang dah tak sanggup menderita macam ni. Z pernah ugut N ni. Kalau N lari and dia terjumpa satu hari nanti, dia nak santaukan je bagi mati. Gila betul saiko dia ni.

Dia nak sekolahkan anak-anak dia kat sana. Mula-mula aku tak faham kenapa mesti sekolah kat sana. Lepas dia tunjuk surat beranak anak-anak dia, baru aku faham. Anak-anak dia semua didaftarkan BUKAN WARGANEGARA (sebab N pun pakai IC merah sebagai warganegara Filipina) and semua ber-bin/binti kan ABDULLAH. Aku dah tak reti nak cakap apa. Z tak pernah ambil berat hal ni. Dia tak peduli. Sepatutnya anak sulung dia darjah satu tahun ni tapi dia cakap belum. Bulan 7 ni baru 7 tahun and tahun depan baru darjah 1. Kau rasa? Berbuih dah mulut ni dok terangkan kat Z pasal umur bagai ni. Tak jalan.

Sekarang ni kepala aku dok ligat fikir macam mana nak tolong N. Kesian aku dah tak tertanggung. Setiap kali bercerita, aku mampu usap belakang dia. Tapi sampai bila? Kami laki bini nekad nak tolong N tapi itu lah, apa je daya yang kami ada? N dah kerap sangat mengeluh tentang nasib dia. Bukan dia tak cuba tapi jalan yang dia cuba selalu mati. Allahuakbar, permudahkan lah.

Abah selalu cakap --
Setiap ayah yang kahwinkan anak-anak perempuan mereka bukan untuk tengok anak-anak tu susah menderita. Tak ada mak ayah yang sanggup tengok anak mereka sengsara sebab jantan. 

Sebab tu aku tak layan drama melayu yang lelaki bapak kaya ceo jumpa perempuan biasa-biasa then buat bini and bahagia bla bla bla. Sebab aku dah hadap sendiri kisah hidup perempuan yang sangat sengsara sebab jantan dayus macam Z tu. 

Aku harap satu hari nanti kalau aku dapat bantu N ni, aku nak bantu ramai lagi isteri yang menderita sama macam dia. Semoga mudah segala jalan hendaknya.

No comments: