Awesome Followers

23 October 2015

BUKAN SENANG NAK SENANG

Kami laki bini dah buat keputusan meniaga lama dah tapi ada je halangan tak dapat nak teruskan. Laki aku lah. Aku memang meniaga tapi kecil-kecil je. Setakat jual dorayaki sekeping 1.50 pun bila laku semua dah rasa kembang kuncup. Haha. Bukan apa. Seronok tengok orang makan masakan kita. Duit dah jatuh nombor dua. 

Raya haji lepas terus decided nak jadi pembekal kelapa untuk kedai santan makcu pakcu aku kat Karak tu. Ambil kelapa kat Selangor ni then hantar ke sana seminggu sekali. Sekali hantar dalam 300 ++ biji macam tu. Jadi lah kan. Kelapa hantar weekdays. Sabtu balik Karak bawa ikan pulak. gitu lah rutin mingguan kami laki bini. Kalau hantar kelapa je, beliau pergi dengan bff beliau, Aspa. Kalau sabtu tu, aku harus ikut sekali sebab balik terus rumah ibu abah.

Orang kampung sini mulut boleh tahan jugak. Nak pulak lelaki. Ada je yang nak tanya itu ini. Ye lah, nak pulak laki aku jenis ke hulu ke hilir. Orang tengok macam laki aku ni tak bekerja bagai. Padahal.. Entah lah, mulut orang ni pelik. Dia tak tahu kita ni setiap hari pening dok fikir mana nak cari stok kelapa untuk cukupkan bekalan. Ke sana ke sini cari owner kebun deal harga cantik sikit. Hahaha. Tapi laki aku lagi teruk. Kalau dia duduk termenung tu, tak ada benda lain dah kalau tak kelapa dalam kepala. Duk pandang pokok kelapa boleh berangan jauh sangat. Adoiii..

Sabtu lepas aku cari ikan kat Pasar Borong. Mula-mula masuk Pasar Borong Kuala Lumpur. Gile luas! Jenuh nya berjalan dalam tu. Aku pakai wedges tinggi tu. Laki aku jenis pulak jalan laju. Memang terkial-kial cerita dia. Memang tak rancang pun nak pi sana. Tapi alang-alang balik Karak lalu Selayang, singgah lah kan. Kalau aku tahu, aku pakai selipar flat je. Letih jalan terkesot-kesot ni. Sampai sana, ikan tak ada. Malam baru ada katanya. So berdesup keluar pi Pasar Borong Harian Selayang. Situ ada pasar tani.

Sampai sana tengok ikan murah-murah and segar-segar, terus jadi lupa ingatan. Itu nak beli, ini nak beli. Mujur laki aku jenis rasional. Ambil ikan yang kompem orang akan beli je. Baik lah. Ikut perintah. Setel beli ikan, nampak pulak petai. Biji petai tu besar-besar, kasar-kasar. Memang cantik sangat. Terus beli. Esok balik Karak harus singgah. Nak beli ikan sikit.

Petang ni nak pi cari ikan bilis, ikan masin and barang runcit sikit. Makcu aku lah ni. Ada je pesanan dia. Tempeyek dengan kuih lidah kucing dah otw. Itu pun dia nak jugak. Jadi lah untung sikit pun. Tapi seronok tau. Nak business kecantikan, awak tak cantik. Kita jual je lah produk kampung. Hahahah. Tadi dapat news, biras aku nak laki aku jual ikan pulak. Peralatan semua dia bagi. Alhamdulillah. Aku kalau boleh memang nak beliau kerja sendiri, senang. Semoga beliau terus istiqamah lah ye dalam menuju puncak. 

No comments: