Awesome Followers

2 October 2015

PLAY SAFE -- PLAY VICTIM

Sorry lah ye kalau engkorang kena baca royan aku ni setiap entry. Bhahaha. Bukan apa. Nak luahkan kat orang, siapa lah yang nak tadah telinga. Well.. Kata lone ranger lah sangat. Huwaaa.. Idok ada kawan yang aku rasa aku senang bercerita. Dengan beliau pun ikut mood. Sekarang nak bercerita dengan beliau pun payah. Nanti beliau buat muka toya. Semalam aku cerita pasal sinopsis Pee Mak pun beliau gelakkan aku je. Letih tau aku bersemangat nak bercerita, orang ingat aku buat lawak circus. Nak cerita dengan Sunan, nanti lepas 2 minit terus dia tutup mulut aku. Huks. Sampai hati engkorang kan. Jadi terpaksalah aku bercerita kat sini.

Eleh, sebenarnya takdelah apa sangat nak cerita. Just nak luah -- tak suka dengan manusia yang suka acah-acah mangsa keadaan padahal dia yang paling handal mengata orang. Lepas tu ramai-ramai mengata orang yang sama. Tak penat ke? Kadang-kadang nak jugak tanya. Seronok ke mengumpat orang tak tentu pasal? Kalau tak ngumpat, bernanah ke mulut? Tak faham aku.

Sejak aku jaga kaunter depan ni, macam-macam orang aku jumpa. Ada customer yang makcik-makcik ni suka sangat lah duduk depan kaunter aku ni 2,3 orang lepas tu bercerita pasal si polan tu, si polan ni. Kadang-kadang tengah-tengah bercerita tu, pandang aku macam ajak tambah perencah. Aku senyum je. Lepas tu buat blur. Nak blah kang, siapa nak jaga kaunter. Sebab tu sekarang akuu lagi senang balik kerja terus balik rumah, terperuk mereput. Haha. Kalau rasa nak keluar, keluar dengan beliau and Sunan. Aman!

Yang sedih tu, orang-orang tua dah lanjut sangat pun enjoy mengata orang. Kadang-kadang aku tengok sampai terjuih bibir, herot berot mulut. Ya Allah. Sedih tau. Aku pernah je sound makcik-makcik kampung aku yang suka mengumpat ni. Kalau kat tempat lain nak berkumpul gitu takpe. Ni kat surau. Hoi lah, panas je hati aku tengok. Dah lah duduk kat surau, kau boleh singkap hal orang lain. 

Maybe aku lahir dalam family yang jenis tak ambil tahu hal orang so aku macam mual kalau dengar orang dok canang hal orang lain. Ibu lagi lah. Kalau ada orang nak datang rumah, tapi dia tahu orang tu jenis suka bawak mulut jaja hal orang, cepat-cepat dia pesan kat kitaorang cakap dia tidur. Hahahaha. Nampak macam kongajo sangat kan? Tapi tu je lah cara dia nak elak benda-benda macam tu. Kihkihkih.

Okaylah, itu je lah nak cerita. Ni pun macam dah kategori mengata orang gak ni. Kah! Serupa je lah kau fara oi. Eh dah lah. Menyampah pulak rasa.

No comments: