Awesome Followers

6 April 2015

44 hari. Al- Fatihah.

Hoi! Lama gila tak update blog. Tak tahu apa nak tulis sebenarnya. Malas pun ada jugak ni. Haha. Last entry bulan January okay. Ni dah April. Sangat lah nampak kemalasan di situ. Padahal banyak je benda nak cerita tapi bila dah depan laptop,terus blank. Kihkihkih.

Semalam aku bertandang rumah bff dekat-dekat dengan rumah aku juga. Baru semalam dapat chance nak jumpa dia sejak suami dia meninggal. Masa papa (nama arwah is pejal. Kami member-member baik panggil papa je.) meninggal,aku kat Selangor. Tak sempat balik pun. Yang sempat ada dengan kaklang (nama panggilan dia) just Kadir and bini dia. Aku and Zana duduk jauh. Berkirim air mata dalam fon je.

So semalam dapat lah aku dengar cerita dari mulut dia secara live. Sebelum ni dalam wechat je. So pepaham lah kalau chatting ni. Sekerat-sekerat je dapat hadam pun. Masa dia cerita tu dia nampak tenang sangat. Aku yang dah nak merembes air mata tapi aku tahan. Aku kan jiwa rapuh kekadang. Hahaha. Ye lah, banyak kali dia ulang yang dia kuat. Sekuat mana pun perempuan, mesti ada yang sungging sedih. Banyak kali aku pesan, menangis je kalau rindu. Sebab aku tak berapa setuju istilah arwah akan sedih bila tengok kita sedih. Kan mati pisahkan hubungan kita dua dunia. Yang dibawa just amalan, ibadah and doa. Kan?

Dia cerita papa meninggal dalam perjalanan ke hospital. Padahal hari sebelum tu and malam tu dia sangat sihat wal'afiyat. Langsung tak ada tanda sakit. Sebenarnya, kaklang, papa and anak dorang, Damia (which is sebaya Sunan. Kau bayangkan sedih tak sedih)  baru balik dari Johor sebab papa orang Johor. Sebelum balik Pahang tu dorang singgah Melaka dulu. So memang kurang rehat lah si papa ni.

Adik beradik kaklang ni ramai tau. Kalau semua balik memang penuh rumah sebab rumah tak besar mana. So yang mana jantan-jantan tu pacak khemah depan rumah and tidur situ. Mula-mula papa nak join sama tapi tiba-tiba dia masuk dalam rumah and baring sebelah kaklang and peluk. Dia cakap kat kaklang nak tidur sebelah sebab dia penat sangat. Dia nak tidur 'lama'. Kaklang ni tak ada lah syak apa-apa so dia suruh lah laki dia ni tidur je sebab penat ya amat. Sebelum lelap papa cakap kat mak mertua dia yang dia nak tidur dah. Then dia lelap.

Dalam pukul 3 am macam tu, papa sesak nafas. Terus dorang bawa pi klinik kesihatan Karak. Biasanya memang ada HA/MA yang on call and nama + nombor telefon memang tertampal depan klinik. Bila ada kes kecemasan memang WAJIB ada kat area klinik untuk ambil tanggungjawab rawat pesakit no matter pukul berapa pun time tu. So kaklang call lah tapi tak berjawab. Pergi rumah pun tak ada yang bangun sahut. Bila tanya guard klinik, dia pun tak tahu mana semua yang ada dalam tu pi. Boleh? Aku pulak yang hangin dengar okay. Haramjadah sungguh.

So dorang decide bawak pi hospital Bentong which is 20minit perjalanan. Dah lah papa tu sesak nafas sekat-sekat, nak tak nak kena jugak bawak. Last choice kata orang. Baru separuh perjalanan, adik kaklang yang drive kereta tu kejut-kejutkan papa tapi dah tak ada respon. Kaklang duduk belakang sebab tengah susukan Damia. Terus longlai lutut. Ya Allah, masa dia cerita ni memang aku sebak ya amat. Dah lah tengah bf Damia, suami pulak meninggal masa tu. Allah...

Dalam dua minggu jugak Damia meragam rindukan papa dia. Ye lah, sangat rapat. Pagi-pagi sebelum papa pergi kerja, memang dia yang mandikan Damia. Kalau petang pulak, bila habis Upin Ipin 5.30 pm tu, terus Damia meluru ke pintu sebab time tu papa dia balik. Bila papa meninggal, kaklang balik rumah mak pak dia. Pun Damia akan buat benda yang sama bila habis Upin Ipin. Boleh kau rasa apa yang kaklang tanggung?

Semalam masa pi, beliau lah yang melayan banyak si Damia. Di ribakan, di cium bagai. Si Sunan pandang jerit-jerit. Bila beliau pangku Damia, dia datang and tolak budak tu sampai jatuh. Tahu cemburu pulak dia. Dah lah papa Damia ni tak bagi langsung orang sakitkan Damia. Datang anak aku terus dicepuk budak tu. Si Damia sengih je. Ish,rindu pulak. Masa balik tu banyak kali dia cakap kesian Damia..kesian Damia.. Aku diam je. Tahan air mata sebenarnya. Damia tu sebijik papa. Kalau senyum, mata mesti tersepet. Hahaha. Aku memang sekali dua je jumpa papa. Tapi bila jumpa memang macam kenal bertahun okay. Siap bahan membahan.

Dulu kan aku ada 3 orang kawan baik, Zana, kaklang and Kadir. Ni masing-masing dah berkeluarga, memang tak jumpa nau nau lah kan. Masing-masing ada anak dah. Percayalah --- Aku tak pernah lagi jumpa anak Zana si Minmin tu even dia dah setahun. Time dia balik Karak, aku tak ada. Time aku tak balik, dia balik. Anak Kadir pun belum jumpa lagi. Tunggu lah nanti masa raya. Nak gather-gather tengok gelagat bebudak ni jumpa geng. Ye lah, 4 kepala semua. 2 lelaki 2 perempuan. Semoga membesar dengan rapat lah hendaknya macam mak pak dorang. Jangan pi karoke sama-sama lepas tu vehrangan nak jadi artis sudah. Aku pang kang. Hahaha.




No comments: