Awesome Followers

23 December 2018

PENGAMBILAN PEMBANTU TADBIR (P/O) N19 DBKL : WRITING TEST AND INTERVIEW JOURNEY

Assalamualaikum.

Kemain tajuk post kau. Hebahan sangat kekdahnya. Macam lah orang kisah. Haha.

WRITING TEST - 15/11/2018

Aku dapat emailed tentang ujian ni on 09/11/2018. Terperanjat juga lah sebab sekian lama tak dapat mana-mana panggilan bagi sektor kerajaan. Tapi sebenarnya aku sendiri tak ingat masa bila aku applied untuk jawatan ni kat DBKL. 

Sehari sebelum hari kejadian, aku dah informed boss yang aku ada test ni. Kebetulan dia masuk office hari tu. Kian Yoong macam termenung kejap. Then tiba-tiba dia tanya aku; "KALAU U DAPAT JAWATAN TU, HOW MUCH THEY PAY U EH?" Aku jawab lah apa yang aku tahu. Around RM1,400.00. Kemudian dia diam balik. Lama sikit tu, dia bunyi lagi; "WE NEED TO START OUR KINDERGARTEN PROJECT. PLUS I WILL FOLLOW UP WITH MY FRIEND ABOUT OUR ACCOUNTING SERVICE. SO THAT U CAN START BOOK KEEPING HER COMPANY ACCOUNT." Nampak tak kengkawan semua? Betapa dia tak nak lepaskan staff yang berkaliber macam aku ni. Kah!

Pada hari kejadian, aku bangun awal gila. 5.30 am dah bangun ya. Subuh pun belum masuk lagi. Aku mandi and bersiap then solat. 6.45 am aku dah keluar rumah sebab test tu start 8.30 am. Atas LATAR, hujan dah rintik tapi tak lebat. So aku redahkan juga. Masuk je toll kat Federal Highway, hujan dah light light lebat nya tu. Aku tetap gerak macam biasa. Masuk Cheras, hujan memang lebat. Nasib baik dah nak sampai. And mujur aku pakai jacket. 

Sampai sana, register apa bagai, masuk hall. Dalam hall tu ada sorang staff DBKL ni. Dia macam bersoal jawab dengan semua candidates. Aku macam, eh, apehal dia main tanya-tanya soalan ni? Bukan ke ni typing test?? Ye kawan-kawan, aku selama tu memang beranggapan aku akan hadap TYPING TEST! Gigih aku practice menaip tau. Tapi tak ye. Sebenarnya WRITING TEST! Mula lah aku gelabah beruk dok hafal and baca tentang DBKL. Tu yang aku main hentam je jawab siapa nama Timbalan Menteri Wilayah tu. Nasib baik soalan banyak soalan Math. 

Habis test, terus pecut ke Bangsar pula buat kerja macam biasa. Memang tak fikir pun akan lepas ujian tu. So aku biarkan aje.

INTERVIEW - 12/12/2018

Aku dapat emailed on 03/12/2018. Memang menjerit happy weh. Tak sangka lulus test even jawab nama menteri pun salah. Hahahaha. So memang aku prepared baca segala isu semasa. Sebab dulu masa aku pi interview Majlis Daerah Raub, dia tanya aku berapa harga semasa gula. Then kemudia aku dikatanya tak layak sebab ada diploma. Nak pakai yang ada SPM sajork. Eh, terluka berdarah betul hati time tu.

Interview ni pukul 1.30 pm. So pagi tu aku masuk office dulu. 12.00 pm baru gerak kekdahnya. Sampai sana 1.10 pm. So aku naik je atas, duduk tunggu sebab interview start 1.45 pm kata interviewer tu lah. Aku dah buat muka face palm. Hahahahaa. 

Dah sampai masa, masuk bilik menunggu ramai-ramai sambil tunggu nama kena panggil. Sekali masuk, 6 orang. So aku macam kurang lah sikit nervous tu. Group aku group yang last masuk. Interviewer pun dah lemau kekdahnya. Ye lah, beratus orang dorang hadap dari pagi. So tanya pun macam ala kadar. Tapi tu lah ye. 1 hapah pun tak tanya isu semasa. Dia tanya pasal diri kita, kerja kita, and misi kita dengan DBKL kalau terpilih. Aku ni dah lah jenis payah bab spontaneous ni. Habis keluar bahasa rojak BI-BM. Sebab ada words yang aku selalu guna in BI, bila nak translate tu BM on the spot, aku blur. Nak terangkan words tu pun, aku bantai guna maksud BI juga. Lantak kan sana. 
.
.
So itu lah sajork. Overall, aku memang tak berharap. Sebab pertama; Most of them yang datang, ada lah gov. staff juga. Yang mana dorang ni dalam kontrak or yang berjawatan bawah sikit. So kira untuk kenaikan pangkat and tetap lah. Kedua; Yang dipanggil interview adalah seramai 400 orang (almost). Bilangan jawatan yang kosong cuma 50 sahaja. Hahahahaa. Tawakkal je lah ya.

Regards,
Tukang Cari Kerja Yang Gigih


No comments: