Awesome Followers

4 April 2019

APRIL : BULAN KESEDARAN CESAREAN (C-SECT) SEDUNIA

Assalamualaikum and hi..

Lamanya tak menulis blog. Makan bulan kekdahnya. Malas. Haha. Tapi rajin ja share life kat IG or FB or Twitter. Mohon ke sana lah kalau nak tahu kisah hidup si sendu ni. Eh eh eh. Macam orang peduli. Kah!

Rasanya even dah lambat, nak juga wish;
HAPPY NEW YEAR GUYS!!!
.
Tadi ternampak kat timeline, ada yang share pasal Bulan Kesedaran Cesarean Sedunia. Aku yang dua kali cs ni pun tak alert sangat dengan benda ni. Apo laaaa.. So memandangkan tengah dalam suasana kesedaran ni, tergerak nak share tentang pengalaman dua kali cs. Even pernah ja cerita dalam entries sebelum ni but ah lantakkan. Nak cerita juga. Plus ni aku cerita sekali jalan. Gittew.

Lets begin.
.
First - Sunan Andika

Sunan ni breech masa kandungan aku 37 weeks. So doctor Klinik Kesihatan Kuala Selangor set kan appointment aku kat Hospital Sungai Buloh bila kandungan tepat 38 weeks. Bila dah sampai masa, aku pun pi. Hari tu Jumaat, aku ingat lagi. So masuk bilik doctor, and dia scan sekali lagi. Yes, tetap begitu kedudukan dia. Kepala kat atas. Maybe dia bercita-cita untuk jadi pemimpin suatu hari nanti. Then doctor suruh masuk labour room on the next Monday untuk pusingkan dia. Aku pun angguk jurrr. 

Esoknya tu, Sabtu, aku still kerja macam biasa. Tiba-tiba rasa basah seluar dalam. Mula-mula sikit, kemudian jadi lejut satu seluar. Tapi aku tak rasa sakit langsung. Aku pun pi kat mak mertua, bagitahu pasal tu. Dia terus gelabah cakap NAK BERSALIN DAH NI. Aku buat relax, balik rumah kemas baju sikit-sikit sambil call Amal suruh balik. Dia sampai ja, terus gerak pi Hospital Sungai Buloh. Sepanjang jalan aku siap boleh gelak tawa and request nak makan ayam golek. Tak sakit punya pasal.

Sampai ja kat PAC, aku terus daftar. So prosedur macam biasa lah. Siapa yang pernah bersalin tahu lah kan. Malas aku nak cerita panjang pasal tu. Haha. Masa doctor cek jalan, dah buka 2cm. Aku dengan blur-blur terus cakap yang aku ni breech. Kelam kabut houseman tu panggil doctor sorang lagi. Ye lah kot houseman. Tak sure pula. Haha. Dengan pantas dorang tanya aku, makan pukul berapa hari ni? Aku jawab lah tengah hari tadi sempat minum air milo kotak ja. Then dorang suruh aku puasa dah. 

Sepatutnya aku masuk OT pukul 11pm tapi disebabkan jalan dah buka 6cm plus leaking banyak, doctor gesa buat cepat. Pukul 9.30 pm nurses dah ready kan aku untuk ke OT. Dorang panggil Amal untuk ambil barang aku semua then terus gerak. Still aku tak rasa sakit ke apa. Just tak selesa sebab tiub kencing tu. Hahaha. Sampai kat OT, ada doctor lelaki sambut aku. Dia bacakan prosedur and terms then aku kena sign. Sempat lagi dia cakap -- BETUL KE NAK BERSALIN NI? RELAX JE MUKA. TAK SAKIT? Aku gelak je sambil geleng. Hahaha.

Second hazab, masa nak cucuk epi. Kena mengiring dengan kadar yang lama. Hilang sabar rasanya time tu. Tapi mujur doctor lelaki tu pandai ralitkan aku. Ajak borak-borak. Masa dah nak start, aku req untuk doctor tutup pandangan mata aku dari ternampak aktiviti potong memotong. Sebab aku boleh nampak terus dari reflection kat area lampu atas. I is tak kuat ya. And doctor lelaki tu asyik lah ajak sembang. Aku ni macam mengantuk penat sebab bius tu kan tapi dia tak bagi lelap. Entah ngape. 

Tengah borak-borak tu, aku macam terasa ada benda ditarik keluar dari dalam perut. And perut rasa ringan weh. Kosong. Then aku dengar budak menangis. Alololo... Tudia si laksamana dah keluar. Doctor perempuan bawa dia kat aku untuk tengok jantina. Nampak lah cenonet tu ha. Terus rasa cinta mendalam. Dia cucikan Sunan then bawa ke bilik baby sementara dorang bawa aku ke ward. Disebabkan bius tu ada lagi, aku tak boleh nak makan and minum plus bergerak. So dorang jagakan baby. Sampai kat ward, Amal dah tunggu. Time ni hazab nombor 3. Muntah air tak berhenti. Ya Allah, letih nya. Dah puas aku muntah, aku tidur sampai lah nurse kejut untuk susukan anak. Kau bayangkan dengan perut gitu, kau nak bangun time susukan. Memang rasa nak menangis. Tapi ku gagahkan jua.

Masa awal-awal berpantangkan Sunan, memang totally 90% perlukan orang untuk bangun. Sebab sakit and tak biasa lagi. And now, yeah, that laksamana dah 5 years old 💕
.
SECOND - DON ARAFAT

Aku memang target nak bersalin normal masa Don ni. Masa dah 36 weeks, jumpa pakar kat Hospital Tanjong Karang. Doctor pun bagi semangat untuk bersalin normal. Memang aku get ready ja lah. Tak pernah rasa kan. Berdebar juga. Haha.

Masa 39 weeks 4 days, Thursday, aku buat check up kat Klinik Desa Kg Kuantan. Entah macam mana, BP high. Nak dijadikan kisah, masa aku 38 weeks, aku admit ward kat Tg Karang untuk sehari sebab baby kurang gerak. Time tu memang BP aku mencanak naik tapi nurse buat biasa ja. Aku pun lantakkan lah. Tak sangka berpanjangan. Back to story... Nurse Kasmah (KDKK) terus rujuk aku ke Klinik Kesihatan Kuala Selangor sebab dalam masa yang sama, air kencing aku kotor and kaki bengkak. Dorang takut aku eclampsia nanti. Sampai sana, check BP sekali lagi and nurse suruh aku rest. Dah rest dalam 20 minit, tetap begitu juga BP aku. Tak pandai turun. Terus jumpa doctor. And doctor referred aku ke Hospital Sungai Buloh. Dia consult aku and cakap kita akan keluarkan baby esok or lusa. Baik lah..

Aku naik ambulance ke sana. Petang baru Amal sampai. Paling sedih was tinggalkan Sunan. Tu seksaan jiwa tak terbendung. Hahaha. Kepala pula sakit memang tak boleh diajak berbincang. Pantang bergerak sikit, rasa nak hentak kepala ke dinding. Sakit namatai. Sampai nak makan pun nurse yang hantarkan makanan ke katil. Sebab kalau duduk kat PAC, kena ambil and makan sendiri kat pantry. I was tak kosserrr. Sebab sakit ya amat. Kang boleh jatuh.

Long short story, aku naik ward on the next day, Jumaat. Itu pun petang dah. Sampai ward, katil penuh. Terpaksa melukut di tepi gantang kat tepi tingkap. Panas tak kena kipas. Bila doctor datang nak pantau BP, still tinggi. Selamba aku cakap sebab panas. Doctor tu gelak je lah. Dalam sejam kemudian, ada sorang patient kena masuk OT. So aku ganti katil dia tu. Lega dia tak payah cakap. Hahaha. So menunggu lah untuk induce pada Sabtu nya nanti.

Aku induced pukul 8.30 am. Tapi pukul 12.30 pm baru rasa sakit-sakit. Orang kata sakit induce ni 10x ganda dari sakit biasa. Aku ni tak pernah rasa pun sakit beranak biasa tu. So bagi aku, sakit induce ni macam biasa lah kot. Hahaha. Aku bawa berjalan keliling ward, nak bagi jalan buka. Sebab belum ada bukaan time tu. Sakit sampai nak berjalan pun cungap juga masa tu. Tapi bila sampai makanan tengah hari, selamba ja aku telan. Konon nak ambil tenaga lah nanti. Sakit ke apa tolak tepi. Hahahahahaha. Pelahap gila.

Around 2 pm, doctor datang checked jalan lagi. Dah buka 2cm tapi degupan jantung baby tak cantik. Dia panggil sorang lagi doctor, check semula. Okay balik. Sampai jam 3pm, itu lah kejadiannya. Berselang 10 minit ya. Jantung baby tetap turun naik. Bila bukaan dah 4cm, doctor tak nak tunggu lagi. Sebab fatal distress. Emergency cs. Tak sempat tunggu Amal, doctor terangkan kat dia dalam phone ja. Then dorang bagi aku minum something then aku jadi kebas 1 badan. Bercakap pun macam orang kena stroke. Doctor tanya nama pun aku jawab entah apa-apa. Lepas tu aku tak sedar apa.

Tahu-tahu ja aku dah sampai OT. Itu pun sebab dorang nak transfered katil aku. Then doctor suruh aku duduk peluk bantal. Kali ni aku induce dalam keadaan duduk. Even aku dah lumpuh 1 badan, tetap rasa macam hilang sabar. Aku still boleh bergerak sebab proses induce tu macam lama sangat. Dengan kena tunduk nya. Eh tak boleh tahan woi. Rasa nak bergaduh. Dah settle semua, aku terbongkang tidur. Ada doctor yang tak bagi aku lelap. Tapi ada sorang ni cakap, biarkan tidur. Sebab BP aku still agak tinggi. Takut aku lagi stress masa kejadian gamaknya. Aku memang tak sedar apa. Aku terbangun sebab kena kejut. Doctor perempuan bawa Don kat muka aku untuk kenalpasti jantina. Naaa... Tudia panglima dah mai. LOL. Lepas aku cam semua, aku tidur mati balik. Sampai lah Amal datang tengok aku kat ward.

Ayat pertama dia -- KENAPA TERDAMPAR MACAM DUGONG?

Hahahahaa. Dengan tirai tak tutup. Waktu melawat bagai. Terdampar macam hapa. Malu gila woiii. Amal bawa Don jumpa aku. Aku memang layu gila. Amal balik, aku suruh nurse ambil Don then tidur semula. Apo punya peel mak ni. Kah! Aku berpantangkan Don sangat senang. Hari ke 3 selepas keluar hospital pun aku dah relax jemur baju. Dah pandai manage cara bangun yada yada yada. Pengalaman mengajar jadi lebih baik. Gittew.

And now, Don dah 3 years old. Memang mengundang kejadian mak naga setiap hari. Plus jenis bercakap tak henti 💕
.
HABIS!
Tema nya anak-anak aku dua-dua di-bersalin-kan pada hari hari yang sama - SABTU. Beza time ja. Sorang malam, sorang siang terik mentari. LOL

.
No matter how mak mak bersalinkan anak, kita tetap bertarung nyawa demi kelangsungan satu lagi nyawa. Kau bersalin normal sakit meneran ke, bersalin cs sakit nak bersin batuk ke, kau tetap mengandung bawa perut ke sana sini selama 9 bulan 10 hari. 
Tak ada yang nafikan fitrah tu.

Regards,
Fara
Mama laksamana & panglima

No comments: