Awesome Followers

14 September 2018

PAHLAWAN KEMBAR SYURGA : AHMAD DAN MUHAMMAD

Lately aku dikelilingi oleh para ibu yang mengandung, yang berpantangan dan tak ketinggalan, yang keguguran or lost their baby after birth. Masing-masing ada rezeki masing-masing. Ada yang pernah hilang anak (meninggal), sekali Allah balaskan dengan anak-anak yang berderet selepas itu. Who knows.

Aku nak share kisah Ahmad dan Muhammad; pahlawan kembar aku yang tak sempat menjenguk dunia. Aci lah kan. Abang-abang nya ada je kisah kelahiran dalam blog ni. So being fair and square, mama harus tepekkan sekali kisah this twin warriors. Baru dapat kekuatan nak cerita.

Never expected of this miracle. Tahu aku pregnant tapi tak tahu yang aku tengah bawa kembar. Sebab aku tak pernah lagi pergi check up. Just buat UPT. Aku rasa, aku beli dalam 5 units bendalah ni. Berlainan jenis. Sehari, satu kali kekdahnya. Hahahaha. So decided nak buat check up masa 2 or 3 months nanti. Terus buat buku merah lah senang. 

Pregnancy aku sangat smooth. Tak ada loya, pening or whatsoever. Sama je macam Sunan and Don dulu. Okaylah, rasa letih and nak pitam tu selalu. Tapi aku try banyakkan makan yang berkhasiat sikit. Kebetulan kerja tengah menimbun so nak rest dengan tenang, memang payah. Malam pun aku pulun kerja. Nak tak nak, aku kena jaga makan.

Sampai lah masa kandungan aku dalam 9 minggu macam tu (aku kira sendiri pakai pregnancy calendar), aku decided nak cuti panjang. Berehat, balik Karak. And my holiday was very very nice, relax and fun. Sampai lah lagi 2 hari aku nak kena balik Selangor. 

Sabtu, tengah hari, aku ada jumpa sorang ustaz area rumah abah ibu. Nak minta dia tolong scan kan diri aku ni. Kan terlalu banyak sangat gangguan and mimpi-mimpi pelik yang aku dapat. Selepas aku banyak bertanya, kemungkinan gangguan jin and saka. So aku decided nak berubat. Ustaz tu kata, datang Ahad. Means keesokkan harinya sebab hari tu dia tak busy. Aku iyakan je.

Selepas aku cakap nak berubat, start petang Sabtu tu, aku asyik kentut tak berhenti. Angin kemain banyak dalam badan. Menderu-deru perginya. Hahahaha. Aku assumed yang memang angin teruk lah. Sampai ke malam, still tak berubah. Worst, aku dah tak boleh nak kentut pun. Menggelisor weh. Duduk salah, baring salah. Sumpah tak selesa. Rasa macam nak gastrik tu pun ada.

Around 5 am (Ahad), aku dah rasa sakit gila babeng. Kaki rasa lemah sangat. Aku pi toilet nak kencing, nampak ada secalit darah kat spender. Aku terus kejutkan ibu, bagitahu. Ibu suruh aku kejut kakngah, ajak pi hospital. Start berdarah tu, aku rasa sakit selang seminit. Contraction yang lagi sakit dari contraction nak bersalinkan Don. 

Sampai hospital, doc scan perut. Dia tanya, berapa minggu. Aku jawab 9 minggu. Dia tanya aku banyak kali, sure ke? Then aku bagi tarikh last period. And dia kira, memang 9 minggu. Tapi dia pelik sebab besar. Masa ni dia tak cakap apa pun lagi. Dia tengok jalan, tak ada yang buka. Means baby aku selamat. Dia bagi aku vitamin kuatkan rahim. Then aku balik. 1 hari suntuk aku berkurung dalam bilik, tak bangun tak apa. Baring je sebab sakit tu berulang-ulang.

4.30 am (Isnin), sakit aku makin kuat. Makin memulas segala usus rasanya. Ha kau, imaginasi ngeri sangat. Hahaha. And terasa nak kencing. Masa kencing tu, ada benda yang ikut sama keluar dengan air kencing. Berketul-ketul darah keluar. Aku dah jerit panggil ibu. Terus siap-siap ke Hospital Bentong balik.

Sampai sana, doc scan and informed yang baby memang dah tak ada. Doc korek baby bagi keluar. And masa ni aku tak tahu pun yang baby aku tu sebenarnya, BABIES. Kembar. Doc pun tak inform aku. Tak tahu kenapa. Tapi proses korek tu tak habis. Still ada yang tertinggal. So nak tak nak, kena transfer ke HOSHAS. Masa dalam ambulans tu, rasa penat gila. Tapi nak lelap tak boleh. 

Sampai HOSHAS, lepas staff ambil keterangan aku, check BP bagai kat emergency, dorang tolak aku pergi PAC. Nak kasi keluarkan yang ada tu lah. Sementara tunggu giliran, ada lah sorang nurse ni lalu depan aku sambil pegang bekas spesimen ke apa, tapi macam tabung lah and dalam tu ada ketulan or kantung (tak sure). Dia datang kat aku and said;

"TAHU TAK ANAK AWAK NI KEMBAR? TENGOK, DUA. BERTABAH LAH PUAN."

Aku daripada jiwa tengah okay, terus rasa termengkelan. Rasa tak tertelan air liur. But I try so hard untuk tak menangis. Aku senyum je pandang nurse tu. Then dorang suruh aku baring atas katil untuk jalankan prosedur. Believe me, sepanjang masa tu, aku hilang rasa. Korang buat lah apa pun, aku tak kisah dah. Aku dok mikir betapa jahat nya aku dengan anak-anak aku tu. Aku kerja tak ingat dunia sampai aku lupa aku tengah bawa nyawa. Tapi tu lah, aku tak menangis. Sampai kan doc kat situ pun cakap, aku antara ibu keguguran yang ceria. Hahahaha.

Doc kata tak boleh nak keluarkan dengan cara manual lagi dah sebab tak terjangkau. Nanti aku yang sakit. So kena masuk OT. Aku iya kan aje. Start that time, aku kena puasa sampai lah pukul 2pm. Then prosedur dalam OT tu, aku tak tahu menahu langsung. Sebab dia suntik dengan pelali, aku tidur tak sedar diri. Mujur tak macam dugong terdampar lagi.

So itu lah perjalanan aku dengan my pahlawan syurga, Ahmad dan Muhammad. Ibu mana yang tak sedih. Bodoh lah kalau cakap aku tak sedih. Tapi aku cuba berlagak biasa. Maybe sebab hati aku terlebih kental. Ada masa, aku menangis juga tapi tak lama. Sebab aku tahu, dorang bahagia di bawah jagaan Nabi Ibrahim a.s. Jagaan yang sempurna.

Sunan ada lah juga tanya mana adik dalam perut yang mama makan tu. Hahahahaha. Mulut dia tu memang tak ada insurans. Aku cakap yang Allah ambil simpan. Then aku cakap kat dia, kalau nakal-nakal, nanti mama ikut adik duduk dengan Allah. Terus dia insaf sekejap. Sekejap je lah. Lepas tu membuas balik. Sabaaaaarrrrr je lah.

Takziah kepada para ibu yang pernah kehilangan anak syurga mereka. Jangan bersedih. Hikmah Allah itu rahsia.

Regards,
Mak kepada Sunan, Don, Ahmad dan Muhammad.

No comments: