Awesome Followers

29 August 2018

DEPRESSION : STRUGGLE IS REAL

Assalamualaikum and hi,

Lamanya tak update blog. Malas plus busy dengan kehidupan. Aiceh.. Macam lah engkau seorang yang ada kehidupan ye Fara.

Disebabkan kesibukan dunia, aku menghampiri tekanan yang menjerumus kepada depression. Allahu.. Sakit nya jiwa. Sakit melawan pelbagai rasa yang tengah berperang dalam diri kau. Rasa sunyi, sedih, penat, lelah, seorang yada yada yada. End up, kau rasa nak ma**.

Aku jadi baran yang tak boleh diterima akal. Baran melampau-lampau. Kadang puncanya kecil je tapi rasa nak marah tu macam nak bunuh orang. Selalu jadi mangsa adalah anak-anak. Selalu jadi mangsa keadaan. Sedih nya weh.

90% penyumbang ni adalah kerana kerja. Ya, KERJA. Siapa yang follow aku, tahu lah macam mana perjalanan kerja aku sekarang. So kalau tak meroyan, tak sah. Bila tekanan kerja tu datang, aku terbawa-bawa sampai ke rumah. Dah tr y hard untuk asingkan jiwa tapi tak mampu. Rasa makin meraban. Hahaha.

Ada masa, aku jadi malas. Rasa nak baring kaku tak buat apa-apa. Ada masa, aku nak menangis je. Biar bengkak mata. Ada masa, aku nak sibukkan diri dengan kerja. Biar gila berterusan. Ada masa, aku nak hamun semua benda. Rasa jiwa sempit.

Latest, satu hari aku kemurungan. Aku cakap dengan anak-anak tanpa nada yang lembut. Marah, jengil, jerit pekik. Ya aku tahu tak bagus langsung untuk pertumbuhan anak-anak. Tapi nak buat macam mana? Aku tak boleh nak kawal 100%. Then aku menangis. Menangis bukan yang biasa-biasa tu. Aku menggogoi macam budak hilang mak. Rasa sakit kat dada tak mahu hilang. Rasa jantung mahu pecah. 

Then aku dengar suara dalam kepala. Suruh aku buat benda bodoh. Nauzubillah. Kalau aku hilang pedoman masa tu, tak ada dah aku hari ni. So aku cepat-cepat cari Tuhan. Menangis macam orang gila di setiap sujud. Lega. Walau sedikit.

Ya, struggle is real. Siapa yang kata depression itu benda remeh, isu untuk di-mengada-ngadakan,fikir semula. Tak siapa yang nak ada dalam keadaan macam ni. Antara kuat dengan tak je. And alhamdulillah, aku masih belajar untuk kurangkan tekanan. Aku belajar let go. Semoga cukup kuat lah sampai tua.

Regards,
Me.

No comments: