Awesome Followers

5 January 2018

HAPPY NEW YEAR & ISU KENAPA SUNAN TAK SEKOLAH

HAPPY NEW YEAR!!!

Sekejap je dah habis 2017. Tahun paling gelap berhikmah rasanya bagi aku tahun lepas. Gelap lah sangat ye dak. Ye lah, dengan kilang tutup nya. Struggle kerja 3,4 companies sekali harung nya lagi. Permulaan kan, memang haru biru betul. Dengan anak-anak yang membesar melasak tahap monster. LOL.

Macam biasa lah, aku ni tak ada azam berjela. Cukup lah sekadar tahun ni berjalan lancar je. Tu je harapan aku. Biar teratur, tak kelam kabut. Penat tau kucar kacir ni. Terutama bab kerja lah. Tu paling menyumbang kepada keserabutan aku. Memandangkan ini dah tahun kedua aku buat semua account untuk semua companies, hopefully dah boleh bertenang dan less mistake lah ye.

Malas nak ingat kenangan tahun lepas sangat. Lantakkan sana. Yang berlalu biarkan jadi pengajaran. Eh, merapu ke situ pula. 

Tahun ni Sunan dah 4 tahun tapi dia belum bersekolah. Dari tahun lepas lagi ramai yang gesa aku hantar dia ke Tadika Kemas or PASTI tapi aku berjaya keraskan hati untuk tidak menurut. Hahahaha. Bukan lah aku ni kejam ke apa. Tak ya. Tapi aku sebagai mak, aku tahu kemampuan anak aku.

Sunan ni jenis ganas meleser. Dia boleh berubah jadi Ultraman yang penyayang dan raksasa kelaparan dalam sekelip mata. Bila dia mengganas, dia akan belasah orang. Sebab bagi dia, bergurau tu kena lah bertumbuk dan bersepak terajang. Kalau depan aku, aku boleh handle. Buatnya kalau kat sekolah, dia buat macam tu kat anak orang lain, dah jadi hal. Puas lah aku kena panggil ke sekolah nanti. 

Bagi aku, bersekolah seusia 4 tahun ni awal sangat lah lagi. Aku takut dia akan jemu bila bersekolah terlalu lama. Mula-mula memang dia excited tapi bila dah masuk tahun ke 3 or 4, dia mudah teralih tumpuan. Aku tahu sebab aku bersekolah seawal 4 tahun. Makteh dah masukkan aku ke sekolah tadika masa umur tu. Sebab tu masa sekolah rendah aku lembab gila. Hahahaha. Sebab menyampah nak ngadap buku. Tapi aku harap Sunan tak macam ni lah nanti. Aminnnn.

Aku dah tanam dalam diri aku, aku tak nak jadikan anak aku sebagai meddle. Since dorang lahir pun aku dah berazam macam tu. Aku tak nak jadikan anak aku perlumbaan. Sebab aku tengok sesetengah member yang berlumba-lumba tunjuk anak dorang hebat and bijak segala segi. Tak apa lah, anak korang kan. Anak aku ni tak hebat pun aku dah bangga sangat dah bila dapat habiskan sepinggan nasi. Kahkahkah.

Aku selalu pesan kat Sunan dan Don. Tak pandai pelajaran pun tak apa. Janji jangan menyusahkan orang. Kalau nanti dorang tak nak masuk U tapi pilih nak kerja or bersukan, buat lah. Aku tak nak paksa kalau dorang tak minat. Memang lah teringin nak tengok anak pakai topi petak nanti tapi ku bilang kalau. Aku lebih utamakan sukan sebenarnya. Pelajaran pun penting tapi aku tak nak nanti anak aku jadi robot. Belajar tu belajar lah. Jangan nak stress sangat. Gittew.

Kalau korang hantar anak korang masuk sekolah awal, itu hak korang. Nak hantar umur 2 tahun pun, silakan lah. Tapi jangan lah nak bercakap-cakap kenapa aku tak nak hantar Sunan sekolah lagi. Sekolah awal tak menjamin anak tu bijak pandai ye. Ada je aku saksikan, sekolah seawal 4 tahun, dah darjah 2 pun tak reti membaca lagi. Aku nak ajar Sunan ni sahsiah diri lagi. Kalau tak asyik nak merempan mengganas je dengan orang awam.

Bye korang!

No comments: