Awesome Followers

29 November 2016

SEKALI LAGI -- SEJARAH BERULANG

Hai korang --

Ingat tak dulu aku pernah cerita pasal kilang lama aku yang dah tutup sebab bankrupt tu? Yang kat Bentong Pahang tu? Oh, alhamdulillah, pampasan dah dapat minggu lepas. Even tak banyak mana, okaylah dapat buat belanja. Terus iols sambar oven sebiji. Hihihi. Okay, okay, sambung balik.

Sekarang aku still kerja kilang tapi kilang sawit. Almost setahun. 1/12/2016 ni genaplah. Tapinya....

KILANG NI PUN NAK TUTUP JUGA!!!

Hahaha.

Aku tak tahu lah aku ni manjai ke apa. CPP dulu tu pun, aku masuk almost setahun, tutup. KKPOMB ni pulak jadi benda yang sama. Tapi tak bankrupt, just nak tutup. Tak tahu lah gelak ke nak apa. Hahaha.

Khamis ni dah start bagi notis and termination letter kat semua pekerja, kecuali aku. Dan semua pun akan dapat pampasan, kecuali aku. 

Kenapa?

Haaa, kat sini lah aku start rasa serba salah dengan semua members yang ada kat kilang ni. Minggu lepas boss aku yang muda ni panggil aku privately meeting, just aku dengan dia. Dia ada bagitahu perlu untuk maintain account company dalam 5/6 bulan lepas kilang tutup. And the person yang dorang dah decide is aku. AKU. Then lepas tu dia offer untuk replace tempat mak dia uruskan insurance company yang mak dia jalankan kat Bangsar tu. 

Mak dia dah tua. Dah tak larat sangat. So kena cari orang gantikan untuk buat runner aktifkan insurance, handle account company and gaji bagai. Disebabkan aku pernah kerja insurance, dia offer untuk aku sambung uruskan hal-hal itu semua. Gantikan mak dia. Tapi once a week je lah aku kena naik sana. Selebihnya aku uruskan dari sini sajork (Kuala Selangor). 

Boss aku ni tak mampu sebab too  much company lagi dia nak handle. Kilang sawit je ada 2 lagi nak kena jaga. Self service laundry lagi. Dekat area Kuala Selangor ni je pun ada 4 biji. Kuala Selangor, Tanjong Karang, Batang Berjuntai and Jeram, Sungai Buloh. Belum yang kat KL lagi. So sangat banyak beban dia.

Semalam, sekali lagi dia panggil aku privately. Discuss pasal termination letter, bila nak bagi, macam mana pampasan dorang bayar etc. Then tiba-tiba dia cakap dia dah decide nak ajak aku jadi business partner dia tapi job aku just handle account je. Kalau ada mana-mana company dia yang lain ada kerja berkaitan account, terus pass kat aku. Mak aih. Tahukah beliau bahawa aku stil confuse antara debit and credit? Hahahaha.

6 bulan, aku just maintain kerja kat office. Jawab call, payment bagai etc. But, most of the time, aku kena datang office SORANG-SORANG! Ye lah, dah semua kena berhenti kerja. Scary kalau fikir benda ni. But the best part is, aku boleh bawa Sunan. Yeayyyy!!! Harus ada orang teman aku kat sini. Kang kalau aku sorang, buatnya aku tengah menaip kat computer aku, dia dok sibuk menaip kat computer kosong sana. Terkincit mak nak.

Lepas 6 bulan, kalau semua smooth, aku boleh sambung kerja kat rumah. Hoorayyyy!!! Ada masa-masa tertentu je aku kena datang office atau kena jadi runner kat KL nu hah. Terbayang juga keseronokan dapat flexible job ni. Huhuhu.

Tapi tu lah.

Kesian sangat dengan pekerja lain. Mana yang duduk quarters ni, yang tak ada rumah lain, menggagau nak cari rumah. Satu hal pula. Terkenang kan member-member office ni pula, sedih menggunung hoi. Lepas ni sunyi sepi lah suasana. Pasang lagu Big Bang pun boleh menangis nanti. Huwaaa.. Tak terbayang weh.

Teringat dulu macam mana perit bila kilang tiba-tiba stop operation. 

Sekarang merasa lagi.

RIP.

No comments: