Awesome Followers

11 November 2016

ALAHAI SUNAN

Jarang dah cerita pasal anak. Asyik cerita pasal entiti je kan. Hahaha. Nak main smule pun battery dah kong. Kita tulis entry lah. 

Sunan dah 2 tahun 7 bulan. Dah besar. Dah boleh kerja. Eh. Hahaha. Gurau gurau. Since ada adik, dia dah boleh sangat diharap buat itu buat ini. Sekejap kang, "Abang, tolong ambilkan pampers Don." Sekejap lagi kang, "Abang, tolong ambil tuala Don." Bla bla bla. Kadang-kadang naik fed up mamat tu. 

Bila sampai malas dia, jangan kau suruh dia bergerak seinci pun. Memang nan hado lah. Cara aku kalau nak suruh dia tolong dalam keadaan malas is panggil dia abang buaya. Contohnya macam "Abang buaya, tolong ambilkan botol susu adik buaya tu." Haaa, gitu. Laju lah dia pi ambil dalam keadaan meniarap macam buaya. Hahaha. Kenapa panggil dia buaya? Sebab dalam banyak-banyak binatang dalam dunia, dia paling suka buaya. Sampai cakap sayang buaya. Kau rasa?

Mengamuk nombor satu. Kau lambat suap dia makan pun boleh jada gaduh okay. Lambat buat susu, lambat tukar channel tv, tak riba kan dia masa dia nak menyusu bila sampai angin dia nak beriba. Huisshh, urut dada mak kau ni nak. Pernah dia mengamuk sebab meehun yang dia nak makan tak dapat masuk dalam mulut sebab nak sangat pakai chopstick. Aku kengkonon makan pakai chopstick, dia pun nak. Tapi tak reti. Then meraung. Hahaha. Malas layan. Last-last aku juga kena suapkan pakai bendalah tu. Banyak juga makan dia.

Since ada adik ni, manja dia melampaui batasan Gunung Everest. Huuuu, sangat manja. Dulu tidur tak suka peluk. Sekarang dia sendiri akan peluk badan kita. Ada masa dia nak menyusu sambil kita yang pegangkan botol dia. Ada masa dia nak beriba sepanjang tengok tv. Naik lenguh peha mak ni ha. Tak pe lah nak, mama redhoooo.

Sunan sangat ganas okay. Dalam manja pun dia boleh jadi raksasa sekelip mata. Dia suka suruh kita lilitkan napkin kat kedua-dua pergelangan tangan. Lepas tu dia masukkan tangan dalam bantal kecil yang bersarung kengkonon captain America punya perisai. Haaa, terus lah dia membuas. Kalau tak ada papa, mama jadi mangsa. Kalau mama busy kat dapur, Don lah yang kena. Si Don ni pula jenis sengih gelak je memanjang. Kalau dia meraung menjerit tu maknanya Sunan dah beralih watak menjadi buaya atau zombie. Pipi Don jadi mangsa.

Pernah sekali tu dia gigit pipi Don sampai Don ni menangis non stop almost sejam. Dia diam sekejap lepas tu sambung sendu. Punya sentap kena gigit masa tu. Nak tahu apa alasan Sunan? Geram sangat. Pipi gemuk kata dia. Hahaha. Kadang-kadang pipi aku pun jadi mangsa. Nak bagitahu yang pipi aku gemuk ke macam mana tu? 

Dulu kan aku ada cerita yang Sunan tak suka layan tv. Haa, sekarang rasakan. Jangan kau harap nak tengok channel lain kalau dah terbuka siaran 550 atau 611. Kalau cerita time tu tak menarik minat dia, fine. Kalau dia macam suka, sila padamkan angan-angan nak tengok cerita lain. Kalau kartun, aku okay je. Dah mak nye kepala kartun juga. Tapi bila sampai bab ultraman, mama surrender. Dulu minat ultraman Taro je. Sekarang ni banyak sangat dah ultraman nye. Ginga lah, Cosmos lah, itu lah, ini lah. Ai tak kuasa.

Kata orang, bila dah ada anak kedua, anak pertama selalu dipinggirkan. Aku rasa tak okay. Anak kedua lagi terpinggir. Mana tak nya, Sunan dapat 99% perhatian. Hahaha. Kesian Don. Kalau time kita nak manjakan Don, dia mula datang mengendeng nak itu nak ini. Kalau tak dilayan, dia tantrum. Haaa, masa ni mama boleh jadi raksasa bayang. Hahaha. Pernah sekali tu, kami nak pi kedai naik motor. Macam biasa aku pangku don, dia duduk kat bakul depan. Eh, tetiba dia mengamuk nak duduk tengah-tengah antara papa and mama. Dah Don nak campak mana? Solusi nya, kami tinggalkan Don kat mak. Sorry Don. Nanti dah besar Don duduk dalam bakul. 

Sebenarnya Sunan ni hati dia lembut. Dia mudah cepat sayang. Mengamuk bagai tu sebab dia nak kan perhatian. Dia rasa macam dia dah tak diperlukan sejak ada adik. Eh, no no ye. Mama papa layan sama rata. Papa tu lagi lah. Dulu ada juga beliau marah Sunan kalau Sunan mengamuk buat perangai bagai. Sekarang nan hado ye. Beliau cuma panggil nama Sunan dengan lemah gemalai je. Lepas tu peluk cium. Mula-mula aku hangin juga sebab anak buat perangai, beliau tak nak marah. Lama-lama aku faham. Emosi dia akan lagi terusik kalau kena marah. Baik lah.

Nakal ke, ganas ke, terlampau manja ke, Sunan is kawan aku paling rapat. Kalah beliau. Aku suka bercerita dengan dia. Cerita apa yang aku buat sepanjang hari kat office. Suka tanya pendapat dia pasal penampilan aku. Sebab dia selalu akan cakap mama cantik. Hahahahahaha. Budak-budak tak menipu okay. Nanti-nanti dia akan cakap,"Abang pun comel." Haaa, habislah puji diri sendiri. 

Semoga membesar menjadi anak yang soleh ye Sunan. Awak kawan baik mama paling ohsem sebab selalu puji mama. Kihkihkih.
Muuaaahhh!!!



Adik beradik aku kata muka aku yang ni sebijik Sunan. Aku yang blah kanan tu ofcos. Hahaha.

No comments: