Awesome Followers

30 June 2015

6 Hari 5 Malam Tanpa Puting

Al-kisahnya....

Minggu lepas, hari Khamis siang, BS call aku. Dia cakap ada problem besar. Aku dah cuak. Rupa-rupanya puting Sunan dah hilang. Ceh, aku ingatkan apa. Tapi kalau ikutkan, memang masalah pun. Sunan ni kalau nak tidur KENA ada puting. Kalau tak, dia merengek. Tapi masa BS call, dia cakap Sunan tengah tidur. WITHOUT PUTING! Fuh, satu kejayaan nak. Then BS kata biar dia start ajar Sunan tak berputing. Okay, okay, silakan.

Sebenarnya dulu pernah jugak aku try. Tapi mak-mak, biasalah. Bila anak merengek sikit, mula kesian. Tak sampai hati tengok dia tak tenteram. Hahahaha. So aku decide tunggu dia setahun baru aku ajar. Tapi tu lah.. LUPA! Lalai aje aku ni. Sunan ni pun pandai. Kalau dia start mengantuk tu, dia geledah semua bag yang ada. Bag kerja aku laki bini pun dia check kalau tak jumpa puting dalam bag dia sendiri. Kalau ada atas kabinet tv, gigih dia terjengket-jengket capai. Bila dapat tu, dia punya gelak toksah cakaplah. Macam menang loteri.

Okay, back to the main story --

Petang Khamis tu masa ambil dia, aku masuk jugak rumah BS tu sebab nak cari. In case konon sebagai berjaga-jaga malam nanti. So aku tanya Sunan kat mana dia campak puting tu. Asyik lah dia tunjuk dekat speaker set hi-fi BS tu. Kat speaker tu ada lubang muat-muat tangan budak. Dia tunjuk kat lubang tu. Aku suruh anak BS tu seluk kat situ. Nan hado. Almost 10 minutes jugak mencari tapi hampa. So angkut dia balik. Dalam kereta aku cakap dia yang dia dah hilangkan puting so malam ni jangan minta tau. Faham tak faham belakang kira ye.

Malam tu macam biasa aku ber-bedtime story dengan Sunan. Kasi dia ralit tak fikir puting. Tapi masa dia start nak tidur, dia merengek minta puting. Cara dia minta macam selalu tu, dia tunjuk-tunjuk then bawa jari telunjuk tu ke mulut. Haaa, nak puting lah tu. So aku peluk dia sambil bisik kat telinga yang dia dah hilangkan. So tidur je without puting. Dia macam faham and lelap masa aku dok zikirkan. Malam pertama -- PASS!

Malam kedua dia menangis sedu sedan nak puting. Aku peluk kuat-kuat pun dia tak peduli. Meronta-ronta. Macam-macam lagu, macam-macam zikir pun tetap tak jalan. Bagi susu, dia campak. Urut dada mak kau ni nak. Last-last aku panggil beliau suruh pujuk and tidurkan. Bila papanya datang and hulur susu suruh minum, terus minum. Tau tau je, eh, lelap dah. Fineee... 

Malam ketiga pun sama. Lepas habis bedtime story, terus cari puting.Menangis lagi sayu sambil panggil mamaaa..mamaaaa.. Kau mampu tahan? Tapi demi kebaikan dia, aku gagahkan hati tau. Buat pekak tapi hati menangis sama. Sedih sangat dengar dia menangis minta puting tu. Tangan tunjuk-tunjuk merata lepas tu masukkan jari dalam mulut. Huwaaaa.. saia taa kuad! Tapi lama-lama tidur lelap dalam tangisan. Sorry sayang mama. 
Tapi siang dia okay je tidur tak pakai puting. Macam mana tu? 

Malam keempat dia dah heal sikit. Merengek sekejap lepas tu tidur. Malam kelima pun alhamdulillah dah okay. Tapi start malam keempat, beliau bagi dia kain tuala kecil tapi dibasahkan. So memang dia lena sangat-sangat. Dia letak sendiri tuala tu kat mana-mana tempat yang dia rasa selesa. Sekejap kat dahi, sekejap kat leher, sekejap kat telinga, sekejap tutup muka. Lantak awak lah nak, asal lena sudah. Tapi tu lah.. Jangan lah nak ambil. Dia punya menjerit macam kena pukul. Mesti jiran tetangga ingat aku ni suka dera anak time tidur. Hahahahahaha. Sekarang tuala basah memang WAJIB ADA.

Nak ajar anak buang tabiat yang dia suka buat ni bukan senang jugak kan. Nak pulak bab-bab puting segala ni. Hazabbbb.. Tapi satu je yang aku pasti sangat-sangat. Tidur malam dia lena sampai pagi. Kalau ter-hek hek sikit tu, biasa lah. Ala, tak lama mana pun. Seminit dua, lelap balik. Syabbas beta!

Semalam BS bagitahu yang puting dia dah jumpa tapi dah kena garit di tikus. Hadoiii.. Tikus pun suka puting. Tak boleh nak kata apa lah kan. Lepas ni mak tikus kena belajar dengan aku cara-cara nak buang tabiat berputing kat anak tikus. LOLOLOLOL

GUA DAH BESAR LAH !

No comments: