Awesome Followers

14 March 2018

MATI ITU PASTI. HIDUP...INSYAALLAH.

Hi guys, Assalamualaikum.

Maaf lah, tajuk kengkonon mendatangkan in-soffff sikit. Tapi like seriously, aku dikhabarkan dengan kematian within this 2 weeks. And I was like -- Eh, kenapaaaa? 

Last week, on Saturday morning, dapat satu text from my beloved friend yang aku dah anggap like my blood sister. The text was -- "SALAM, MAK DAH TAK ADA." Aku masih mamai masa tu. Baca dengan pelbagai rasa di jiwa. Then aku tanya diri sendiri -- BETUL KE WEH???

Mak is my foster mother yang aku dah kenal and rapat since I was 17. Yes, memang tak terlalu lama but every time aku datang jumpa dia or bermalam di rumah dia, terasa sangat dia manjakan aku. Same goes to ayah. 

Last time aku jumpa masa raya, memang dia macam kurang sihat. Kaki bengkak and sakit. Then I told her to go to hospital. Tapi dibalas -- KALAU PERGI PUN MATI. BIARLAH. Gosh, siapa lah kita nak paksa lebih-lebih.

And aku menangis for a whole day bila dapat tahu mak dah tak ada. Aku suruh family aku yang kat Karak untuk pergi lawat my other family sebagai ganti. Yes, both family are so close. Sepanjang hari aku kemurungan.

This week, on Monday, around 5.15 pm, dapat called from my SIL, asked about Atan, one of my colleague. Dia tanya, betul ke Atan dah meninggal? Tahu tak? Aku blur. Tanya banyak kali, again and again -- WHICH ATAN? Then I got the answer.

Heyyy... Pagi tu dia masih segar, sihat wal afiyat. Gagah beli breakfast at my SIL restaurant. Masih gagah kerja angkat sawit. Masih lalu makan at his lunch hour. Suddenly he died in the evening. Kau boleh bayangkan tak how shocked we are? 

Atan tu aku dah anggap macam abang sendiri. Se-negeri lagi pun. Even we are not working with a same company lagi, setiap hari setiap pagi kami akan lepak borak-borak kat guard depan kilang aku ni before kami masuk kerja ke tempat kerja masing-masing. So bila dapat berita kejadian macam ni, can't digest it well.

Ye lah, semua akan merasa mati. Since before our soul diizinkan Tuhan menetap di rahim bonda, dah tertulis bila tamatnya riwayat. Tetap pada masanya.

Bersemadi aman lah roh-roh yang pulang ke pangkuan Tuhan. Kerja di dunia sudah kamu habiskan. Sampai masa kami yang hidup akan menyusul.

Al-Fatihah.

2 comments:

Reena Kamarudin said...

Sis, sila kurangkan campuran bahasa dalam 1 ayat ya sis. Habiskan 1 ayat dengan english. 1 ayat dengan bm.hahaha. otak i ni sis, berpusing pusing tayar bas berpusing pusing

Farah Kamarudin said...

Di mana-mana sahaja anda ini berada. Ibarat melukut di tepian gantang kaedahnya. Kahkahkah.